Ansvarsfull marknadsföring av konsumentkrediter
Leppänen, Paula (2022)
Leppänen, Paula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718159
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka marknadsföringen av konsumentkrediter utan säkerhet ur ett ansvarsperspektiv på den finska marknaden. I arbetet undersöks varför populariteten för konsumentkrediter utan säkerhet har vuxit under de senaste åren, i vilka marknadsföringskanaler krediter annonseras och på vilka sätt är syftet att påverka konsumenten. Målet är att se över lagstiftningen bakom osäkrade konsumentkrediter och att bedöma om kriterierna för god kreditgivning och marknadsföring är uppfyllda. I examensarbetet behandlas även aktuella reformer och pågående lagändringar som främjar reglering och implementering av ansvarsfull marknadsföring. Arbetet undersöker de positiva och negativa effekterna av konsumentkrediter utan säkerhet hos konsumenterna och det finländska samhället.