"Utö - Där Finland börjar". Varumärkesutveckling under lågsäsong
Öhman, Kim (2022)
Öhman, Kim
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062119031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062119031
Tiivistelmä
Att ha ett väldefinierat varumärke är viktigt. En klar varumärkesvision, då man ska utveckla ett varumärke, ska redogöras både för kunder och anställda. Detta examensarbete behandlar Utös varumärkesutveckling under lågsäsong. Jag har mina rötter på Utö och har alltid tyckt att Utö är ett unikt ställe. Det diskuteras just nu mycket om vad som kommer att hända på Utö i framtiden. Det arbetas ständigt med aktuella frågor kring Utös framtid och man försöker hitta olika utvecklingsmöjligheter för destinationen. Tanken har funnits att vidare utforska ifall Utö har ett behov för varumärkesutveckling under lågsäsong. Arbetet är gjort i syfte att undersöka om det finns ett behov av utveckling för ett redan existerande varumärke. Det är intressant att se om en plats i form av ett varumärke kan vidareutvecklas. I teoridelen redogörs för vad ett varumärke är, hur en utvecklingsprocess av ett varumärke kan se ut och hur man ska marknadsföra ett varumärke. Detta görs för att väcka läsarens intresse för varumärkesutveckling och för att visa hur teorin kan tillämpas i praktiken. Den empiriska delen i detta examensarbete omfattas av en kvalitativ studie i form av intervjuer och en SWOT-analys om Utös utvecklingsmöjligheter som ett varumärke. Utvecklingen analyseras ur ett lokalt perspektiv. Enligt resultaten som presenteras i detta examensarbete har utöborna en uppfattning om hur Utö som ett varumärke ser ut i nuläget och om det finns ett behov av utveckling under lågsäsong.