Socionomstuderandes syn på socionomens roll inom småbarnspedagogiken
Haanpää, Karolina; Kunttu, Kia (2022)
Haanpää, Karolina
Kunttu, Kia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062119034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062119034
Tiivistelmä
Den nya lagen om småbarnspedagogik trädde i kraft 1.9.2018. I lagen bestämdes om en ny yrkesbeteckning, socionom inom småbarnspedagogik, samt förändringar i personalstruktureringen. Syftet med arbetet är att redogöra socionomstuderandes intresse för småbarnspedagogiken i och med den nya lagen om småbarnspedagogik, samt vad socionomstuderanden anser sina styrkor och kompetenser vara i arbetet inom småbarnspedagogiken. Eftersom socionom inom småbarnspedagogik är en ny arbetsbeteckning, vill vi också få fram tankar om det multiprofessionella samarbetet inom småbarnspedagogiken. De tre forskningsfrågorna lyder så här: “Hur ser socionomstuderandes intresse för småbarnspedagogik ut?”, “Vad är socionomens styrkor och kompetenser i arbetet inom småbarnspedagogiken?” samt “Vad är viktigt för ett fungerande multiprofessionellt teamarbete inom småbarnspedagogiken?”. I bakgrunden behandlas reformen av lagen om småbarnspedagogik, socionomens utbildning, yrkesidentitet och diskussion i media. Det teoretiska perspektivet består av multiprofessionellt teamarbete, socialpedagogiskt perspektiv, och tidigare forskning om dessa teman. Som metod används en kvalitativ enkätstudie, och metoden för analys är kvalitativ innehållsanalys. Enkäten riktar sig till socionomstuderande som har erfarenhet eller intresse för småbarnspedagogiken, och som har blivit antagna till sina studier efter 1.9.2019. Resultaten tyder på att socionomstuderandes intresse för småbarnspedagogik är varierande, och att det finns osäkerhet över den nya yrkesbeteckningen och personalstrukturen, samt socionomens arbetsmöjligheter inom småbarnspedagogik. Respondenterna anser att socionomens kompetenser och styrkor är socialpedagogiskt arbetssätt, samhälleliga perspektiv och servicekunnande, samarbete med familjen och praktisk kunskap om arbetsmetoder. Resultaten visar också att för ett fungerande multiprofessionellt teamarbete behövs bland annat tillräckligt med personal, jämlik arbetsställning, samt kunnande om sin egen och varandras arbetsuppgifter och kompetens. The new law of early childhood education (ECE) went into effect on 1.9.2018. The law introduced a new professional title, “socionom inom småbarnspedagogik”, and made changes to the personnel structures. The purpose of this thesis is to bring forward the students’ interest in ECE because of the new law, but also what the students think are the strengths and competences of a Bachelor of social services in ECE. Since the professional title in question is new, we also want to become aware of the factors for functional multiprofessional teamwork in ECE. The three research questions are “What does the interest for ECE look like for Bachelor students of social services?”, “What are the strengths and competences of a Bachelor of social services that works in ECE?” and “What is important for multiprofessional teamwork to function in ECE?”. As a background for this thesis, we cover the reform of the new law of ECE, the education of social services, professional identity, and discussions in the media. Our theoretical frame consists of multiprofessional teamwork and social pedagogy, and previous research regarding those subjects. Our method for research is a qualitative questionnaire, which was analyzed through a qualitative content analysis. The questionnaire was directed towards Bachelor students of social services who have experience or interest in ECE and have been admitted to their studies after 1.9.2019. The results suggest that the students’ interest in ECE varies, and there is uncertainty about the new professional title and personnel structure, as well as the work opportunities within ECE. The respondents consider the work principle of social pedagogy, societal perspective and the knowledge of social services, cooperation with the families, and practical knowledge of working methods to be the strengths and competences of the Bachelor of social services. The results also show that for functional multiprofessional teamwork you need enough personnel, equal treatment within the working positions, as well as knowledge of your own and your co-workers’ tasks and competences.