Sähköbasson sulosointuja! Soolosovituksia standardeihin
Lehtimäki, Antti (2022)
Lehtimäki, Antti
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062018947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062018947
Tiivistelmä
Tutkimustyön takana oli halu tutkia ja löytää sääntöjä sähköbassolla sointujen soittamiseen ja niiden yhdistämisen melodiaan. Näin voisi luoda yksin soitettavia sovituksia kappaleista. Sääntöjä voi myös käyttää ohjeina sointujen muodostamiseen, jos basson soittaja päätyy soittamaan duossa tai muussa pienen kokoonpanon yhtyeessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa yhdistettiin löydettyä teoriamateriaalia perin-teisiin ja tunnettuihin jazz-kappaleisiin. Näiden kappaleiden pohjalta luotiin soolosovituksia, joissa il-menee melodia ja harmonia erilaisilla tyyleillä. Kappaleiden omalaatuiset harmoniat, melodiat, riffit ja muut piirteet otettiin huomioon sovituksissa. Standardien käyttäminen toi tunnistettavuutta sovituk-siin, mutta materiaalia voi käyttää myös muun musiikin sovittamiseen.
Tuloksina löytyi selkeitä ohjeita ja rajoituksia, millaisissa tilanteissa sähköbasson soinnut toimivat tai eivät toimi. Sovituksissa esiteltiin erilaisia, mutta tunnettuja kappaleita, joiden avulla näkee teoriama-teriaalin käytännön hyödyn.
Sähköbasso on monikäyttöinen soitin, jolla on mahdollisuus toimia monenlaisissa rooleissa. Soittimen rajoitukset täytyy vain ottaa huomioon. Sointujen soittaminen voi avata uuden tavan harjoitella kappaleita tai muokata näkemystä siitä, miten basso voi toimia yhtyeen osana. The objective of the study was to find rules and guidelines to play chords on the electric bass. These guidelines were used with well-known jazz standards to create solo bass compositions. The standards melody was analyzed and given harmony using the theory guidelines found for the thesis. Background was to find new ways to learn chords and harmony and to make learning standards a little bit more interesting.
Seven standards were arranged for the thesis to tryout different chords, melodies, tempos, and unique parts of the compositions. Arrangements gave a practical idea on how the rules for playing chords worked. The Theory gave clear limits on the usage of different intervals on the electric bass. These rules made forming working chords easier.
There was ways to use the bass in new roles in music. Thesis gave a starting point to learn usage of chords and arranging solo compositions for the bass. These guidelines could be used to work in duos or larger groups with or without other harmony players.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa yhdistettiin löydettyä teoriamateriaalia perin-teisiin ja tunnettuihin jazz-kappaleisiin. Näiden kappaleiden pohjalta luotiin soolosovituksia, joissa il-menee melodia ja harmonia erilaisilla tyyleillä. Kappaleiden omalaatuiset harmoniat, melodiat, riffit ja muut piirteet otettiin huomioon sovituksissa. Standardien käyttäminen toi tunnistettavuutta sovituk-siin, mutta materiaalia voi käyttää myös muun musiikin sovittamiseen.
Tuloksina löytyi selkeitä ohjeita ja rajoituksia, millaisissa tilanteissa sähköbasson soinnut toimivat tai eivät toimi. Sovituksissa esiteltiin erilaisia, mutta tunnettuja kappaleita, joiden avulla näkee teoriama-teriaalin käytännön hyödyn.
Sähköbasso on monikäyttöinen soitin, jolla on mahdollisuus toimia monenlaisissa rooleissa. Soittimen rajoitukset täytyy vain ottaa huomioon. Sointujen soittaminen voi avata uuden tavan harjoitella kappaleita tai muokata näkemystä siitä, miten basso voi toimia yhtyeen osana.
Seven standards were arranged for the thesis to tryout different chords, melodies, tempos, and unique parts of the compositions. Arrangements gave a practical idea on how the rules for playing chords worked. The Theory gave clear limits on the usage of different intervals on the electric bass. These rules made forming working chords easier.
There was ways to use the bass in new roles in music. Thesis gave a starting point to learn usage of chords and arranging solo compositions for the bass. These guidelines could be used to work in duos or larger groups with or without other harmony players.