Vastuullisuusviestintä eteläkarjalaisissa matkailuyrityksissä
Torikka, Terhi (2022)
Torikka, Terhi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062219059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062219059
Tiivistelmä
Vastuullisuuden merkitys matkailussa on viime vuosina korostunut. Yhä useampi matkailija pohtii kohdevalintaansa myös vastuullisuuden näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten eteläkarjalaiset matkailuyritykset viestivät vastuullisuudestaan ja minkälaista tietoa matkaileva asiakas-kunta heiltä kaipaa ostopäätöstensä tueksi.
Matkailuyritysten vastuullisuusviestintää tutkittiin tarkastelemalla yritysten verkkosivuilta aiheesta löytyvää tietoa. Tarkastelussa oli mukana 16 maakunnan alueella toimivaa matkailualan yritystä. Kaikki yritykset käsittelivät vastuullisuutta viestinnässään jollain tavoin, mutta erot yritysten välillä olivat suuria. Yleisimmin esiin nostettiin kulttuuriin ja maisemaan liittyviä arvoja. Näitä ilmensivät verkkosivuilla etenkin tarinallisuus, murteen käyttö, perinteiden esiin tuominen ja yrityksen arvojen kertominen. Kolmelle yritykselle tehtyjen haastattelujen perusteella vahvimmin esiin nousivat ympäristövastuullisuus ja vastuullisuustyön perustuminen omiin arvoihin.
Matkailuasiakkaat pitivät kohdeyrityksessä tärkeinä vastuullisuuteen liittyvistä asioista etenkin lähiruuan käyttöä, paikallisten työllistämistä, luonnonsuojelua sekä ympäristövaikutusten rajoittamista. Matkailijoiden näkemyksiä tutkittiin verkossa täytettävän kyselylomakkeen avulla. 130 vastaajasta 85 prosenttia antoi painoarvoa yrityksen vastuullisuudelle majoituspaikkaa valitessa ja 89 prosenttia ruokapaikkaa valitessa. 78 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että vastuullisuus ei ole yritykselle tärkeää, jos aiheesta ei kerrota avoimesti. Vastaajista yli 90 prosenttia olisi valmis maksamaan palvelusta enemmän, jos voisi varmistua siitä, että palvelu on vastuullisesti tuotettua. Vastuullisuussertifikaatit vaikuttivat kohdeyrityksen valintaan 38 prosentilla vastanneista.
Tutkimuksen tulosten perusteella on todettavissa, että eteläkarjalaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnässä on runsaasti kehitettävää. Kyselyyn vastanneista vain 14 prosenttia piti maakunnan matkailuyritysten vastuullisuusviestinnän määrää sopivana. 43 prosenttia kaipasi viestintää lisää ja 43 prosenttia ei osannut sanoa siitä mitään. Vastuullisuusviestinnälle olisi siis kysyntää, ja sen lisääminen parantaisi yritysten menestymisen ja ansainnan edellytyksiä sekä lisäisi vastuullisten yritysten suosimista matkailukohteina. Työn toimeksiantaja Etelä-Karjalan yrittäjät pystyy hyödyntämään työn tuloksia esimerkiksi matkailuyrityksille suunnattavan koulutuksen sisällön suunnittelussa.
Asiasanat: vastuullisuus, vastuullinen matkailu, vastuullisuusviestintä, Etelä-Karjala, matkailuyritys, vastuullisuussertifikaatti
Matkailuyritysten vastuullisuusviestintää tutkittiin tarkastelemalla yritysten verkkosivuilta aiheesta löytyvää tietoa. Tarkastelussa oli mukana 16 maakunnan alueella toimivaa matkailualan yritystä. Kaikki yritykset käsittelivät vastuullisuutta viestinnässään jollain tavoin, mutta erot yritysten välillä olivat suuria. Yleisimmin esiin nostettiin kulttuuriin ja maisemaan liittyviä arvoja. Näitä ilmensivät verkkosivuilla etenkin tarinallisuus, murteen käyttö, perinteiden esiin tuominen ja yrityksen arvojen kertominen. Kolmelle yritykselle tehtyjen haastattelujen perusteella vahvimmin esiin nousivat ympäristövastuullisuus ja vastuullisuustyön perustuminen omiin arvoihin.
Matkailuasiakkaat pitivät kohdeyrityksessä tärkeinä vastuullisuuteen liittyvistä asioista etenkin lähiruuan käyttöä, paikallisten työllistämistä, luonnonsuojelua sekä ympäristövaikutusten rajoittamista. Matkailijoiden näkemyksiä tutkittiin verkossa täytettävän kyselylomakkeen avulla. 130 vastaajasta 85 prosenttia antoi painoarvoa yrityksen vastuullisuudelle majoituspaikkaa valitessa ja 89 prosenttia ruokapaikkaa valitessa. 78 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että vastuullisuus ei ole yritykselle tärkeää, jos aiheesta ei kerrota avoimesti. Vastaajista yli 90 prosenttia olisi valmis maksamaan palvelusta enemmän, jos voisi varmistua siitä, että palvelu on vastuullisesti tuotettua. Vastuullisuussertifikaatit vaikuttivat kohdeyrityksen valintaan 38 prosentilla vastanneista.
Tutkimuksen tulosten perusteella on todettavissa, että eteläkarjalaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnässä on runsaasti kehitettävää. Kyselyyn vastanneista vain 14 prosenttia piti maakunnan matkailuyritysten vastuullisuusviestinnän määrää sopivana. 43 prosenttia kaipasi viestintää lisää ja 43 prosenttia ei osannut sanoa siitä mitään. Vastuullisuusviestinnälle olisi siis kysyntää, ja sen lisääminen parantaisi yritysten menestymisen ja ansainnan edellytyksiä sekä lisäisi vastuullisten yritysten suosimista matkailukohteina. Työn toimeksiantaja Etelä-Karjalan yrittäjät pystyy hyödyntämään työn tuloksia esimerkiksi matkailuyrityksille suunnattavan koulutuksen sisällön suunnittelussa.
Asiasanat: vastuullisuus, vastuullinen matkailu, vastuullisuusviestintä, Etelä-Karjala, matkailuyritys, vastuullisuussertifikaatti