Teemaryhmäraportoinnin kehittäminen sosiaalisen median keinoin
Rännäli, Eva (2014)
Rännäli, Eva
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168354
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa sosiaalisen median tarjoamia keinoja, joita hyödyntämällä voitaisiin kehittää HAAGA-HELIA amk:n teemaryhmien tulosten raportointia. Teemaryhmissä opiskelijat tekevät opinnäytetöitään samojen aihe-alueiden ympäriltä. Raportoinnin kehittämiselle on todellista tarvetta, koska tällä hetkellä se ei ole näkyvää eikä tunnettua edes HAAGA-HELIA amk:n sisällä.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2013 ja keväällä 2014. Sen tutkimusotteena hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin kahdeksaltatoista raportointiin osallistuneelta henkilöltä. Tiedon jakamisen teoriana työssä käytettiin Dalkirin Knowledge Sharing –mallia.
Saadut tulokset osoittavat, että teemaryhmäraportointi nähtiin kolmella eri tavalla, ryhmissä saatujen tulosten raportointina, toiminnallisena raportointina sekä ryhmien toimintaprosessiin kuuluvana sisäisenä viestintänä. Näkökulmat eri haastateltujen kesken vaihtelivat suuresti, eikä yhtä selkeää kehittämislinjaa voida niiden perusteella antaa.
Kohderyhmiä raportoinnille kaikissa määritelmissään löytyi suuri joukko. Myös mahdollisia viestintä- ja markkinointivälineitä ja –kanavia löytyi niitäkin runsaasti. Vaikka työssä keskityttiin ensisijaisesti sosiaalisen median tarjoamiin viestintämuotoihin, perinteiset kanavat nähtiin erittäin tärkeinä.
Saaduista tuloksista keskeisimmät liittyivät teemaryhmätoiminnan yhtenäistämiseen. Jotta raportointia voitaisiin tehdä näkyväksi, sitä pitäisi viestiä ensisijaisesti HAAGA-HELIA amk:n sisällä tehokkaammin ja suunnitelmallisemmin.
Teemaryhmille olisi suositeltavaa laatia yhteinen sosiaalisen median toimintasuunnitelma, jossa voitaisiin selkeästi määritellä mahdolliset käytettävissä olevat keinot ja niiden käyttötarkoitukset. Raportoinnin yhtenäistäminen ja organisoiminen tehostaisi sen kulkua tavoitelluille kohderyhmille, mahdollistaisi laajemmassa mittakaavassa koulutusohjelmien välistä poikkitieteellisyyttä ja jopa kulttuurillista monimuotoisuutta ja kansainvälisyyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2013 ja keväällä 2014. Sen tutkimusotteena hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin kahdeksaltatoista raportointiin osallistuneelta henkilöltä. Tiedon jakamisen teoriana työssä käytettiin Dalkirin Knowledge Sharing –mallia.
Saadut tulokset osoittavat, että teemaryhmäraportointi nähtiin kolmella eri tavalla, ryhmissä saatujen tulosten raportointina, toiminnallisena raportointina sekä ryhmien toimintaprosessiin kuuluvana sisäisenä viestintänä. Näkökulmat eri haastateltujen kesken vaihtelivat suuresti, eikä yhtä selkeää kehittämislinjaa voida niiden perusteella antaa.
Kohderyhmiä raportoinnille kaikissa määritelmissään löytyi suuri joukko. Myös mahdollisia viestintä- ja markkinointivälineitä ja –kanavia löytyi niitäkin runsaasti. Vaikka työssä keskityttiin ensisijaisesti sosiaalisen median tarjoamiin viestintämuotoihin, perinteiset kanavat nähtiin erittäin tärkeinä.
Saaduista tuloksista keskeisimmät liittyivät teemaryhmätoiminnan yhtenäistämiseen. Jotta raportointia voitaisiin tehdä näkyväksi, sitä pitäisi viestiä ensisijaisesti HAAGA-HELIA amk:n sisällä tehokkaammin ja suunnitelmallisemmin.
Teemaryhmille olisi suositeltavaa laatia yhteinen sosiaalisen median toimintasuunnitelma, jossa voitaisiin selkeästi määritellä mahdolliset käytettävissä olevat keinot ja niiden käyttötarkoitukset. Raportoinnin yhtenäistäminen ja organisoiminen tehostaisi sen kulkua tavoitelluille kohderyhmille, mahdollistaisi laajemmassa mittakaavassa koulutusohjelmien välistä poikkitieteellisyyttä ja jopa kulttuurillista monimuotoisuutta ja kansainvälisyyttä.