Koira opiskelijan hyvinvoinnin tukena: kartoittava kirjallisuuskatsaus koira-avusteisesta työskentelystä toisen ja korkea-asteen oppilaitoksissa
Huotari, Ruut (2022)
Huotari, Ruut
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718193
Tiivistelmä
Toimintaterapiassa ja toiminnantieteessä on hyvinvointiin liittyvä käsite toiminnallisesta tasapainosta, joka kuvaa arjen toimintojen sopusuhtaista kokonaisuutta. Opiskelijan kokemus liian suurista opiskeluvaatimuksista ja jatkuvasta stressistä viittaa toiminnalliseen epätasapainoon. Pitkittyessään stressi lisää riskiä opiskelijan uupumiseen, erilaisiin psyykkisiin oireisiin sekä koulunkäynnin ja opiskeluelämän vaikeuksiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten koira-avusteista työskentelyä on käytetty toisen ja korkea-asteen oppilaitoksissa, ja mitä hyötyjä ja haittoja koira-avusteiseen työskentelyyn osallistuminen on tuonut opiskelijoille toiminnallisen tasapainon näkökulmasta. Tavoitteena oli lisätä tietoa koira-avusteisen työskentelyn mahdollisuuksista kehitettäessä uusia toimintatapoja opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseen.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kartoittavana kirjallisuuskatsauksena. Haut suoritettiin neljään tietokantaan: CINAHL, Eric, ProQuest Central ja PubMed. Lisäksi tehtiin manuaalinen haku Anthrozoös-julkaisuun. Aineisto muodostui kahdeksasta vuosien 2015–2020 välillä julkaistusta vertaisarvioidusta alkuperäistutkimuksesta. Tutkimusaineisto käsiteltiin laadullisin menetelmin hyödyntäen analyysirunkona toiminnallisen tasapainon osa-alueita.
Tutkimusaineistossa koira-avusteista työskentelyä oli käytetty vain korkea-asteen oppilaitoksissa. Työskentelymuoto vastasi eläinvierailuina toteutettua eläinavusteista toimintaa ja sen toteutustapoja oli kahdentyyppisiä: lyhyitä ja kertaluontoisia sekä useampia kertoja käsittäviä työskentelyjaksoja, joilla oli tyypillisesti struktuuri ja ohjelma. Toiminnallisen tasapainon näkökulmasta koira-avusteisen työskentelyn hyötyinä opiskelijalle olivat sen tarjoama kuormituksesta palauttava sekä positiivisia tunteita ja sosiaalisuutta lisäävä toiminta. Lisäksi työskentely tuki psykososiaalista toimintakykyä varhaisessa vaiheessa ja helposti saavutettavasti. Aineistosta löytyi muutama haitta liittyen toteutustapaan ja vaikutusten kestoon, ja nämä tulee huomioida jatkossa työskentelymuotoa tutkittaessa ja kehitettäessä. Tutkimuksen mukaan koira-avusteinen työskentely on mahdollinen työmuoto, kun halutaan tukea korkea-asteen opiskelijoiden hyvinvointia ja ennaltaehkäistä opiskelustressin haitallisia vaikutuksia toimintakykyyn.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten koira-avusteista työskentelyä on käytetty toisen ja korkea-asteen oppilaitoksissa, ja mitä hyötyjä ja haittoja koira-avusteiseen työskentelyyn osallistuminen on tuonut opiskelijoille toiminnallisen tasapainon näkökulmasta. Tavoitteena oli lisätä tietoa koira-avusteisen työskentelyn mahdollisuuksista kehitettäessä uusia toimintatapoja opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseen.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kartoittavana kirjallisuuskatsauksena. Haut suoritettiin neljään tietokantaan: CINAHL, Eric, ProQuest Central ja PubMed. Lisäksi tehtiin manuaalinen haku Anthrozoös-julkaisuun. Aineisto muodostui kahdeksasta vuosien 2015–2020 välillä julkaistusta vertaisarvioidusta alkuperäistutkimuksesta. Tutkimusaineisto käsiteltiin laadullisin menetelmin hyödyntäen analyysirunkona toiminnallisen tasapainon osa-alueita.
Tutkimusaineistossa koira-avusteista työskentelyä oli käytetty vain korkea-asteen oppilaitoksissa. Työskentelymuoto vastasi eläinvierailuina toteutettua eläinavusteista toimintaa ja sen toteutustapoja oli kahdentyyppisiä: lyhyitä ja kertaluontoisia sekä useampia kertoja käsittäviä työskentelyjaksoja, joilla oli tyypillisesti struktuuri ja ohjelma. Toiminnallisen tasapainon näkökulmasta koira-avusteisen työskentelyn hyötyinä opiskelijalle olivat sen tarjoama kuormituksesta palauttava sekä positiivisia tunteita ja sosiaalisuutta lisäävä toiminta. Lisäksi työskentely tuki psykososiaalista toimintakykyä varhaisessa vaiheessa ja helposti saavutettavasti. Aineistosta löytyi muutama haitta liittyen toteutustapaan ja vaikutusten kestoon, ja nämä tulee huomioida jatkossa työskentelymuotoa tutkittaessa ja kehitettäessä. Tutkimuksen mukaan koira-avusteinen työskentely on mahdollinen työmuoto, kun halutaan tukea korkea-asteen opiskelijoiden hyvinvointia ja ennaltaehkäistä opiskelustressin haitallisia vaikutuksia toimintakykyyn.