Elintarvikekaupan verkkotilausten kotiinkuljetusten kehittäminen
Raitaranta, Aleksi (2022)
Raitaranta, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417959
Tiivistelmä
Elintarvikekaupan verkkokauppaa pyrittiin kehittämään erilaisilla logistilla teorioilla. Kannattavuutta ja läpimenoaikaa keräilyssä pyrittiin parantamaan muuttamalla toimintaa. Elintarvikkeiden verkkotilausten määrä oli Suomessa kasvussa ja kansainvälisiä kilpailijoita oli saapunut markkinoille pääkaupunkiseudulla. Toiminnan oletettiin kasvavan merkittävästi tulevina vuosina.
Toteutuksessa käytettiin erilaisia kirjallisia lähteitä ja verkkolähteitä sekä kerättyä materiaalia toimeksiantajalta ja toimeksiantajan työntekijöiltä. ABC-analyysi, Lean-ajattelu, ulkoistaminen ja reitin optimoinnin teoriaa hyödynnettiin tutkimuksen kehityskohteissa.
Tuloksista paljastui kehityskohtia, joiden avulla toimeksiantaja sai ehdotuksia parantaa verkkokaupan toimintaa. Lopputulosten perusteella toimeksiantajan oli mahdollista tehostaa verkkokaupan toimintaa ja hyödyntää logistisia teorioita käytännössä.
Elintarvikekaupan verkkotilauksia oli mahdollista kehittää ja erilaiset logistiset teoriat yksinkertaistivat prosessin osia, mikä teki toiminnasta helpommin käsiteltävää toimeksiantajalle. Kehitysehdotuksilla pyrittiin lisäämään asiakasmäärää ja nopeuttamaan keräilyä. Kannattavuusarvion ja keräilyn läpimenoajan tarkastelulla pyrittiin tehostamaan toimintaa. Different kinds of logistic theories were used to improving the actions of grocery store’s online store. The online store’s profitability and the lead time of order-picking were tried to improve in the study. The number of online sales for groceries were on the rise in Finland and international competitors had arrived at the metropolitan area of Helsinki. The activity on online sales of groceries was expected to grow significantly in the coming years.
Different kinds of written and online sources were used in the execution of the study with gathered material from the client and the client’s staff. The theory of ABC-analysis, Lean-thinking, outsourcing, and route optimization were utilized in the study to give ideas for development.
The results revealed development targets which gave suggestions for the client to improve the activities of the online store. Based on the results the client had the chance to improve the online store’s activities and utilize the logistic theories in practice.
The online orders of the grocery store had the possibility to be developed from the study and different kinds of logistic theories simplified the parts of process which made the activities of the online store easier for the client to comprehend. The suggestions for development were trying to add the number of the customers and reduce the lead time of order-picking. The evaluation of online store’s profitability and the information of the lead-time in order-picking were utilized for more effective process.
Toteutuksessa käytettiin erilaisia kirjallisia lähteitä ja verkkolähteitä sekä kerättyä materiaalia toimeksiantajalta ja toimeksiantajan työntekijöiltä. ABC-analyysi, Lean-ajattelu, ulkoistaminen ja reitin optimoinnin teoriaa hyödynnettiin tutkimuksen kehityskohteissa.
Tuloksista paljastui kehityskohtia, joiden avulla toimeksiantaja sai ehdotuksia parantaa verkkokaupan toimintaa. Lopputulosten perusteella toimeksiantajan oli mahdollista tehostaa verkkokaupan toimintaa ja hyödyntää logistisia teorioita käytännössä.
Elintarvikekaupan verkkotilauksia oli mahdollista kehittää ja erilaiset logistiset teoriat yksinkertaistivat prosessin osia, mikä teki toiminnasta helpommin käsiteltävää toimeksiantajalle. Kehitysehdotuksilla pyrittiin lisäämään asiakasmäärää ja nopeuttamaan keräilyä. Kannattavuusarvion ja keräilyn läpimenoajan tarkastelulla pyrittiin tehostamaan toimintaa.
Different kinds of written and online sources were used in the execution of the study with gathered material from the client and the client’s staff. The theory of ABC-analysis, Lean-thinking, outsourcing, and route optimization were utilized in the study to give ideas for development.
The results revealed development targets which gave suggestions for the client to improve the activities of the online store. Based on the results the client had the chance to improve the online store’s activities and utilize the logistic theories in practice.
The online orders of the grocery store had the possibility to be developed from the study and different kinds of logistic theories simplified the parts of process which made the activities of the online store easier for the client to comprehend. The suggestions for development were trying to add the number of the customers and reduce the lead time of order-picking. The evaluation of online store’s profitability and the information of the lead-time in order-picking were utilized for more effective process.