Kilpa-auton pyöräntuennan geometria : rallisprint Opel Corsa GSI A
Pohjansalo, Wille (2022)
Pohjansalo, Wille
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022063019180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022063019180
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Opel Corsa GSI A rallisprint-auton alustageometriaa. Kohteena työssä on Opel Corsa GSI A, vuosimallia 1988. Auto on etuvetoinen ja varustettu suorituskykyisellä moottorilla. Tarkastelun kohteena olevan auton alkuperäiset tehdastekoiset rakenneratkaisut on tarkoitettu tieliikennekäyttöön. Kilpa-ajossa auton tekniikan toimivuudelle asetetaan hyvin erilaiset vaatimukset verrattuna tieliikennekäyttöön. Opinnäytetyössä perehdytään siihen, miten hyvin kohdeauton nykyiset pyöräntuennan rakenteet ja niiden kinematiikka vastaa kilpakäytön vaatimuksiin.
Työ perehtyy rallisprint-kilpa-auton rakentamiseen liittyviin teknisiin säännöksiin, ja siinä tutkitaan pyöräntuennan perusteita. Tekniset säännöt määräävät, millainen auton pyöräntuenta saa olla ja mitkä muutokset ovat sallittuja. Ajoneuvosta mitataan pyöräntuennan nivelpisteet, sitten arvot siirretään simulointiohjelman XYZ-koordinaatistoon.
Lopuksi simuloinnin avulla selvitetään ajoneuvon geometrian ongelmakohdat. Parantamiskohteiksi löytyi auton kallistuskeskiön voimakas muuttuminen kallistusliikkeen aikana, ja niiden korjaamiseksi mahdollisia auton muutostöitä esitetään.
Työ perehtyy rallisprint-kilpa-auton rakentamiseen liittyviin teknisiin säännöksiin, ja siinä tutkitaan pyöräntuennan perusteita. Tekniset säännöt määräävät, millainen auton pyöräntuenta saa olla ja mitkä muutokset ovat sallittuja. Ajoneuvosta mitataan pyöräntuennan nivelpisteet, sitten arvot siirretään simulointiohjelman XYZ-koordinaatistoon.
Lopuksi simuloinnin avulla selvitetään ajoneuvon geometrian ongelmakohdat. Parantamiskohteiksi löytyi auton kallistuskeskiön voimakas muuttuminen kallistusliikkeen aikana, ja niiden korjaamiseksi mahdollisia auton muutostöitä esitetään.