Skolkuratorernas upplevelser om elevernas önskan om stöd
Koski, Patrick (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062619133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062619133
Tiivistelmä
Arbetets syfte är att kartlägga vilka stödbehov det finns hos ungdomar enligt skolkuratorers upplevelse. Arbetet är begränsat till andra stadiets skolor och till huvudstadsregionen. Som metod används ett frågeformulär med öppna frågor för insamling av data. Den insamlade datan analyseras sedan genom en kvalitativ innehållsanalys. Forskningsfrågan för arbetet är: Hurdant stöd önskar eleverna få från sin kurator i skolan och i vardagen enligt kuratorns upplevelser? Tio kuratorer svarade på frågeformuläret och i svaren identifierades tre huvudtemana om vad som är viktigt gällande stödet som kuratorerna ger åt eleverna. Temana är kuratorns tillgänglighet, stödformer, och moderna trender. Det uppkommer att kuratorns tillgänglighet är viktigt, och att de flesta kuratorer upplever att de har tillräckligt med resurser men det finns också oro om det faktiskt räcker till. Som stödform kommer det fram samtalsstöd som det viktigaste, att fungera som ett lyssnande öra och en medvandrare med ungdomen. En chattfunktion kunde fungera som ett bra tillägg till arbetet, men inte som ersättande av de fysiska möten med eleverna. Moderna trenderna kommer upp i kuratorsarbetet i formen av telefonberoende, sociala medier och det konstanta intrycket ungdomarna får, idealer och frågor kring rätt och fel. Här behövs kuratorn som en sorts vägledare genom allt och stöda ungdomen att processa det konstanta intrycket de möter i sin vardag.