Vihreät pankkipalvelut pankin ympäristövastuun ja ekologisen kestävyyden vahvistamisessa
Fingerroos, Sonja (2022)
Fingerroos, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022070419222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022070419222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, mitä ja millaisia ovat henkilöasiakkaille tarkoitetut vihreät pankkipalvelut. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, miten Danske Bank A/S Suomen sivuliike voi vahvistaa ympäristövastuullisuuttaan ja ekologista kestävyyttä henkilöasiakkaille tarjottavien tuotteiden ja palveluiden kautta.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen teemahaastatteluja tutkimusmenetelmänä. Analyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että asiakkaat eivät vielä tunne vihreitä pankkipalveluita kovinkaan hyvin. Vihreisiin pankkipalveluihin kaivataan myös lisää konkretiaa. Sähköiset pankkipalvelut nähtiin hyvinä keinoina lisätä positiivisia ympäristövaikutuksia.
Kehittämistyön perusteella vihreistä pankkipalveluista tulisi jakaa nykyistä enemmän tietoa asiakkaille niiden käytön lisäämiseksi. Myös henkilökunnan osaamisesta tulee huolehtia sekä asiakasryhmien erilaiset odotukset huomioida niin vihreiden palveluiden markkinoinnissa kuin kehittämisessäkin.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen teemahaastatteluja tutkimusmenetelmänä. Analyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että asiakkaat eivät vielä tunne vihreitä pankkipalveluita kovinkaan hyvin. Vihreisiin pankkipalveluihin kaivataan myös lisää konkretiaa. Sähköiset pankkipalvelut nähtiin hyvinä keinoina lisätä positiivisia ympäristövaikutuksia.
Kehittämistyön perusteella vihreistä pankkipalveluista tulisi jakaa nykyistä enemmän tietoa asiakkaille niiden käytön lisäämiseksi. Myös henkilökunnan osaamisesta tulee huolehtia sekä asiakasryhmien erilaiset odotukset huomioida niin vihreiden palveluiden markkinoinnissa kuin kehittämisessäkin.