Suolamäärien optimointi liukkaudentorjunnassa
Åkerfelt, Tiia (2022)
Åkerfelt, Tiia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072319297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072319297
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on suolamäärien optimointi liukkaudentorjunnassa. Aihe on tärkeä, koska suolamäärien on ennustettu kasvavan ilmastonmuutoksen myötä. Työn tarkoituksena oli tutkia kostutetun suolan määriä ja suolauksen toimintatapoja.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin apuna kirjallisuuskatsausta, teemahaastatteluita sekä tilastotietoa koskien todellisia suolamääriä. Teemahaastattelu valikoitui menetelmäksi, sillä siinä aihepiirit on määritelty ennakkoon, mutta niiden laajuutta ja järjestystä pystytään muuttamaan haastattelun edetessä. Tilastoa työtä varten kerättiin puolestaan kolmelta päivältä yhdeksästä urakasta saatavuuden mukaan.
Suolamäärien optimointi on edelleen mahdollista mm. levitysleveyksiä optimoimalla tiestön leveyden mukaan. Mikäli kelitilanteiden ennustaminen olisi tarkempaa, saataisiin suolamääriä vielä täsmällisemmiksi eri kelitilanteisiin nähden. The topic of this thesis is optimization of salt levels in road deicing. The topic is important because salt levels have been predicted to increase with climate change. The purpose of the thesis was to study the amounts of moistened salt and the methods of salting.
The study was conducted using a literature review, thematic interviews and statistical information on actual salt levels. The thematic interview was selected as a method, as the topics are defined in advance, but their scope and order can be changed as the interview progresses. Statistics for the work were collected for 3 days from 9 contracts according to availability.
Optimization of salt amounts is still possible e.g. spreading widths by optimizing according to the width of the road. If the prediction of climatic situations were more accurate, the amounts of salt would be made even more accurate in relation to different climatic situations.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin apuna kirjallisuuskatsausta, teemahaastatteluita sekä tilastotietoa koskien todellisia suolamääriä. Teemahaastattelu valikoitui menetelmäksi, sillä siinä aihepiirit on määritelty ennakkoon, mutta niiden laajuutta ja järjestystä pystytään muuttamaan haastattelun edetessä. Tilastoa työtä varten kerättiin puolestaan kolmelta päivältä yhdeksästä urakasta saatavuuden mukaan.
Suolamäärien optimointi on edelleen mahdollista mm. levitysleveyksiä optimoimalla tiestön leveyden mukaan. Mikäli kelitilanteiden ennustaminen olisi tarkempaa, saataisiin suolamääriä vielä täsmällisemmiksi eri kelitilanteisiin nähden.
The study was conducted using a literature review, thematic interviews and statistical information on actual salt levels. The thematic interview was selected as a method, as the topics are defined in advance, but their scope and order can be changed as the interview progresses. Statistics for the work were collected for 3 days from 9 contracts according to availability.
Optimization of salt amounts is still possible e.g. spreading widths by optimizing according to the width of the road. If the prediction of climatic situations were more accurate, the amounts of salt would be made even more accurate in relation to different climatic situations.