Sosiaali- ja terveysalan yritysten ja järjestöjen toiminnan laadun tarkastelu
Pekkala, Tero; Robles, Oskar (2022)
Pekkala, Tero
Robles, Oskar
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022073119346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022073119346
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sosiaali- ja terveysalanyritysten ja järjestöjen laadullisia tekijöitä, sekä niiden toiminnallista laatua. Tarkastellaan mistä tekijöistä laatu syntyy, ja miten laatutyö toimii yrityksissä ja järjestöissä.
Tavoitteena on tuoda esiin yleistietoa sosiaali- ja terveysalan laadullisista tekijöistä, sekä yritysten ja järjestöjen laatutoiminnasta. Tarkastellaan laadun perustaa, sen tekijöitä, eri prosesseja, toimintatapoja, malleja, palvelumuotoja, sidonnaisryhmiä, laaduntarkkailua, sen kehitystä, ja suunnittelua. Menetelmänä käytetään narratiivista kirjallisuuskatsausta, n=49. Toimeksiantajana toimi KESTO-hanke.
Sosiaali - ja terveysalanyritysten ja järjestöjen toimintaan sekä niiden laatuun vaikuttavia tekijöitä tarkasteltiin johdolla, työntekijöillä, potilailla, työolosuhteilla ja julkisuudella. Toimivaa toiminnallista laatua on taas tarkkailtu palvelun kokonaislaadulla, palvelumuotoiluprosesseilla, ja laaduntarkkailulla.
Tavoitteena on tuoda esiin yleistietoa sosiaali- ja terveysalan laadullisista tekijöistä, sekä yritysten ja järjestöjen laatutoiminnasta. Tarkastellaan laadun perustaa, sen tekijöitä, eri prosesseja, toimintatapoja, malleja, palvelumuotoja, sidonnaisryhmiä, laaduntarkkailua, sen kehitystä, ja suunnittelua. Menetelmänä käytetään narratiivista kirjallisuuskatsausta, n=49. Toimeksiantajana toimi KESTO-hanke.
Sosiaali - ja terveysalanyritysten ja järjestöjen toimintaan sekä niiden laatuun vaikuttavia tekijöitä tarkasteltiin johdolla, työntekijöillä, potilailla, työolosuhteilla ja julkisuudella. Toimivaa toiminnallista laatua on taas tarkkailtu palvelun kokonaislaadulla, palvelumuotoiluprosesseilla, ja laaduntarkkailulla.