VALIKOIMAN SUUNNITTELU VAIHTOEHTOISEN MUODIN VERKKOKAUPALLE
Riiski, Krista (2014)
Riiski, Krista
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086563
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin omalle tulevalle yritykselle. Tavoitteena oli tutkia vaihtoehtoisen muodin edustajien mielipiteitä uudesta vaihtoehtoisen muodin verkkokaupasta ja sen valikoimista. Vaihtoehtoisen muodin verkkokauppoja on jo paljon, joten tulevan yrityksen valikoima ei saa olla samanlainen kuin muilla. Tutkimuskysymykset olivat ”Mitä tuotteita tulevan yrityksen kohderyhmä haluaa uuden yrityksen valikoimaan?” ja ”Miten rakentaa menestyvä valikoima?”
Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin hyvän tuotevalikoiman ominaisuuksia verkkokaupassa ja hieman sähköistä liiketoimintaa. Myös vaihtoehtoisesta muodista kirjoitettiin yksi luku, sillä kyseinen muoti-ilmiö ei ole tuttu kaikille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta laatimalla kyselylomake, joka jaettiin potentiaalisille vastaajille Facebookin välityksellä. Kyselylomake tehtiin sekä suomen- että englanninkielisenä. Vastaajia oli yhteensä 341, joista 323 oli naisia ja 18 miehiä.
Tulosten mukaan tärkeimpiä vaatekappaleita olivat naisten paidat ja mekot. Miehille toivottiin laajempia valikoimia, joskin heidän osuus vastaajista oli vain viisi prosenttia. Myös vanhemmille lapsille toivottiin rock-aiheisia vaatteita, ei vain vauvoille. Lisäksi suurempia kokoja toivottiin vaihtoehtoisen muodin valikoimiin, vaikka suurikokoisia henkilöitä ei kovin montaa vastaajien joukossa
ollut. Kengät osoittautuivat suositummiksi kuin alun perin oletettiin. Lisäksi kävi ilmi, että uutta vaihtoehtoisen muodin verkkokaupan valikoimaa ei ole kannattavaa rakentaa niiden brändien pohjalta, jotka olivat vastaajien keskuudessa suosituimpia. Näin siksi, että kyseisiä brändejä myydään
paljon jo lukuisissa muissa vastaavissa liikkeissä ja verkkokaupoissa. Valikoima tulisi rakentaa siis niiden brändien pohjalta, joita ei vielä myydä Suomessa.
Opinnäytetyöstä ja sen tuloksista oli opiskelijalle suuri apu tulevaisuudensuunnitelmien kannalta. Yksi mahdollinen jatkotutkimus voisi liittyä potentiaalisten asiakkaiden suosikkikenkäbrändeihin.
Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin hyvän tuotevalikoiman ominaisuuksia verkkokaupassa ja hieman sähköistä liiketoimintaa. Myös vaihtoehtoisesta muodista kirjoitettiin yksi luku, sillä kyseinen muoti-ilmiö ei ole tuttu kaikille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta laatimalla kyselylomake, joka jaettiin potentiaalisille vastaajille Facebookin välityksellä. Kyselylomake tehtiin sekä suomen- että englanninkielisenä. Vastaajia oli yhteensä 341, joista 323 oli naisia ja 18 miehiä.
Tulosten mukaan tärkeimpiä vaatekappaleita olivat naisten paidat ja mekot. Miehille toivottiin laajempia valikoimia, joskin heidän osuus vastaajista oli vain viisi prosenttia. Myös vanhemmille lapsille toivottiin rock-aiheisia vaatteita, ei vain vauvoille. Lisäksi suurempia kokoja toivottiin vaihtoehtoisen muodin valikoimiin, vaikka suurikokoisia henkilöitä ei kovin montaa vastaajien joukossa
ollut. Kengät osoittautuivat suositummiksi kuin alun perin oletettiin. Lisäksi kävi ilmi, että uutta vaihtoehtoisen muodin verkkokaupan valikoimaa ei ole kannattavaa rakentaa niiden brändien pohjalta, jotka olivat vastaajien keskuudessa suosituimpia. Näin siksi, että kyseisiä brändejä myydään
paljon jo lukuisissa muissa vastaavissa liikkeissä ja verkkokaupoissa. Valikoima tulisi rakentaa siis niiden brändien pohjalta, joita ei vielä myydä Suomessa.
Opinnäytetyöstä ja sen tuloksista oli opiskelijalle suuri apu tulevaisuudensuunnitelmien kannalta. Yksi mahdollinen jatkotutkimus voisi liittyä potentiaalisten asiakkaiden suosikkikenkäbrändeihin.