Rakennusliikkeen laatujärjestelmän kehittäminen
Lassila, Aki-Matti (2022)
Lassila, Aki-Matti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022080419365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022080419365
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin korjausrakentamisliiketoiminnassa olevalle yritykselle. Tavoitteena oli laatia yritykselle uusi laatujärjestelmä ja viedä tulevan laatujärjestelmän lomakkeet digitaaliseen ympäristöön.
Laatujärjestelmän ohjeistuksilla pyritään varmistamaan yrityksen sidosryhmän tarpeiden täyttyminen. Laatujärjestelmä palvelee ensisijaisesti yrityksen organisaatiota, jossa se muuttuu toiminnan kautta sidosryhmien kokemaksi laaduksi. Sidosryhmien kokemaa laatua voidaan arvioida tuotteen, palveluiden ja prosessin osalta. Laatujärjestelmä on kirjalliseen muotoon viety kuvaus toimenpiteiden sarjasta ja käytännöistä tai siitä, miten yritys toimii ja miten sitä johdetaan.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin ensin yrityksen nykytila ja tulevan strategian mukaiset tarpeet laatujärjestelmälle. Lähes yhtä tärkeäksi teemaksi laatujärjestelmän rinnalla nousi laatujärjestelmän dokumenttien jakelu digitaalisessa ympäristössä. Ehdottomana tavoitteena laatujärjestelmän kehittämisessä oli se, että laatujärjestelmä ei jäisi pölyttymään, vaan sitä käytettäisiin jokapäiväisissä toiminnoissa aina tarjouslaskennasta takuuajan toimenpiteisiin.
Nykytilan selvittämisessä tutustuttiin yrityksen projektikansio -rakenteeseen sekä haastateltiin yhtiön henkilökuntaa. Tärkeimmäksi työkaluksi muodostui Teams -sovellus, jonka kautta yhtiön henkilökunta pääsi näyttämään miten nykyisiä työkaluja käytetään ja sitä kautta saatiin tärkeää tietoa erityisen tarpeellisista kehityskohdista.
Tämän opinnäytetyön pohjalta rakennettiin yhtiössä uusi laatujärjestelmä sekä sen keskeisten toimintaan liittyvien lomakkeiden jakelu ja seuranta pilvipalveluun. This thesis was made for a contracting company in renovation business. The aim of the thesis was to create a Quality Management System and transform it into a digital environment.
A well-functioning Quality Management System is a descriptive set of acts and procedures, which affect how the stakeholders are experiencing the quality produced by the company. The quality management system is mainly intended for the use the company's own personnel. The system affects the stakeholders' experience of the quality through the personnel´s actions. The customer's perception of quality is experienced through the product, service and through the process quality. The Quality Management System is a guide for an organization on how the business is described and managed.
The old quality management system's current stage was first clarified and new contents according to the company's strategy process were added. An equally important theme was the digitalization of the system and the controlled sharing of files in the cloud service. The absolute goal in the development of the quality system was that the quality system would not be dusted, but would be utilized in day-to-day operations, from bidding to warranty period measures procedures.
To find out the current situation, the company's project folder structure was introduced, and the company's personnel were interviewed. The most important tool was the Teams application, through which the company's staff could show how to use existing tools, and thereby obtain important information on particularly necessary developments.
Based on this thesis, a new quality system was built for the company, as well as the operational forms in the cloud service.
Laatujärjestelmän ohjeistuksilla pyritään varmistamaan yrityksen sidosryhmän tarpeiden täyttyminen. Laatujärjestelmä palvelee ensisijaisesti yrityksen organisaatiota, jossa se muuttuu toiminnan kautta sidosryhmien kokemaksi laaduksi. Sidosryhmien kokemaa laatua voidaan arvioida tuotteen, palveluiden ja prosessin osalta. Laatujärjestelmä on kirjalliseen muotoon viety kuvaus toimenpiteiden sarjasta ja käytännöistä tai siitä, miten yritys toimii ja miten sitä johdetaan.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin ensin yrityksen nykytila ja tulevan strategian mukaiset tarpeet laatujärjestelmälle. Lähes yhtä tärkeäksi teemaksi laatujärjestelmän rinnalla nousi laatujärjestelmän dokumenttien jakelu digitaalisessa ympäristössä. Ehdottomana tavoitteena laatujärjestelmän kehittämisessä oli se, että laatujärjestelmä ei jäisi pölyttymään, vaan sitä käytettäisiin jokapäiväisissä toiminnoissa aina tarjouslaskennasta takuuajan toimenpiteisiin.
Nykytilan selvittämisessä tutustuttiin yrityksen projektikansio -rakenteeseen sekä haastateltiin yhtiön henkilökuntaa. Tärkeimmäksi työkaluksi muodostui Teams -sovellus, jonka kautta yhtiön henkilökunta pääsi näyttämään miten nykyisiä työkaluja käytetään ja sitä kautta saatiin tärkeää tietoa erityisen tarpeellisista kehityskohdista.
Tämän opinnäytetyön pohjalta rakennettiin yhtiössä uusi laatujärjestelmä sekä sen keskeisten toimintaan liittyvien lomakkeiden jakelu ja seuranta pilvipalveluun.
A well-functioning Quality Management System is a descriptive set of acts and procedures, which affect how the stakeholders are experiencing the quality produced by the company. The quality management system is mainly intended for the use the company's own personnel. The system affects the stakeholders' experience of the quality through the personnel´s actions. The customer's perception of quality is experienced through the product, service and through the process quality. The Quality Management System is a guide for an organization on how the business is described and managed.
The old quality management system's current stage was first clarified and new contents according to the company's strategy process were added. An equally important theme was the digitalization of the system and the controlled sharing of files in the cloud service. The absolute goal in the development of the quality system was that the quality system would not be dusted, but would be utilized in day-to-day operations, from bidding to warranty period measures procedures.
To find out the current situation, the company's project folder structure was introduced, and the company's personnel were interviewed. The most important tool was the Teams application, through which the company's staff could show how to use existing tools, and thereby obtain important information on particularly necessary developments.
Based on this thesis, a new quality system was built for the company, as well as the operational forms in the cloud service.