Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Regiarbetets gröna värden : Personregi i teknologiskt avancerade miljöer så som green screen och motion capture
Sallinen, Emil (2014)
Sallinen, Emil
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168303
Tiivistelmä
I denna uppsats söker jag svar på hur jag som regissör kan utöva personregi i en tekniskt utvecklad miljö för en film vars produktion är teknologiskt avancerad. Som grund står mina egna erfarenheter som jag fått under regiarbetet av science fictionfilmen Gonthrion. Dess produktion innehöll en hel del teknologi eftersom den slutliga filmen kommer att innehålla en avsevärd mängd visuella, datorgenererade effekter som sätter sin prägel inte bara på inspelningarna utan på hela filmens process och produktion. En stor del av detta arbete är en processbeskrivning av hur filmen Gonthrion blev till. Huvudresultatet med arbetet är att man måste vara insatt i den teknologi man har på inspelningsplatsen och förstå vilka arbetssätt och -verktyg man skall använda sig av för att kunna få en god prestation av skådespelaren. Man skall samtidigt, efter att man tagit åt sig teknologin, försöka glömma den och luta sig tillbaka mot traditionella sätt att ut- öva personregi för att få en så god prestation som möjligt ut av skådespelarna. I abstrakta fall (såsom interaktion med element som först efteråt skapas med datorer) skall man använda sig så mycket av fysiska element som finns på inspelningsplatsen som möjligt för att förankra skådespelaren till sin omgivning. Det är också viktigt att inte ge skådespelaren för mycket stimuli, utan man måste som regissör kunna välja vad det är som skådespelaren skall fästa sin uppmärksamhet på. In this essay I’m looking for answers on how to direct actors in a technically advanced environment and film. I have my own experiences with the direction of the short science fiction film Gonthrion as a reference. The production of the film consisted of a lot of technology because the final film includes visual effects and computer generated imaginery. This does not only affect the shooting of the film, but the whole production.
The biggest part of this work is a process description of how Gonthrion was created. The main result is that one needs to understand the technology you work with both on and off location. Furthermore, it’s important to know which tools and methods you have to use to get a good input from the actors. When you’ve reached an understanding of the techno- logy you work with, it’s good to try to put it aside when working with the actors. This makes the working methods and performance more natural and true to the story you are telling. In abstract cases (for example interaction with elements that are going to be created later in the post production) it’s good to use physical elements that you have on the set in making the actor connected to his or hers surroundings. It’s also important not to give the actors too much stimulation, but to concentrate on the things you really want your actors to concentrate on.
The biggest part of this work is a process description of how Gonthrion was created. The main result is that one needs to understand the technology you work with both on and off location. Furthermore, it’s important to know which tools and methods you have to use to get a good input from the actors. When you’ve reached an understanding of the techno- logy you work with, it’s good to try to put it aside when working with the actors. This makes the working methods and performance more natural and true to the story you are telling. In abstract cases (for example interaction with elements that are going to be created later in the post production) it’s good to use physical elements that you have on the set in making the actor connected to his or hers surroundings. It’s also important not to give the actors too much stimulation, but to concentrate on the things you really want your actors to concentrate on.