Lapsen kehoitsetunnon tukeminen taidekasvatuksen keinoin: kehoitsetunto-työpaja varhaiskasvatukseen
Mäkinen, Nadja (2022)
Mäkinen, Nadja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022080819406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022080819406
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli työpajatoiminnan kautta tutkia taidekasvatuksen keinojen käyttöä lapsen kehoitsetunnon tukemisessa varhaiskasvatuksessa. Opetushallituksen laatima valtakunnallinen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 sekä World Health Organizationin (WHO) Euroopan seksuaalikasvatuksen standardit 2010 velvoittavat seksuaalikasvatuksen eli kehotunnekasvatuksen antamista lapsille. On tärkeää tukea lapsen terveen kehosuhteen muodostumista ja opettaa jo pienille lapsille omaan kehoon ja sen tuntemuksiin liittyviä tietoja ja taitoja.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa kehitettiin kehoitsetunto-työpaja, joka pohjautuu kehotunnekasvatuksen ja kehoitsetunnon sekä taidekasvatuksen teoriaan. Kehoitsetuntotyöpajatoiminta toteutettiin eräässä Päijät-Hämeen päiväkodissa, ja siihen osallistui kuusi 5-vuotiasta lasta.
Työpajatoimintaa tutkittiin laadullisin menetelmin havainnoinnin ja työpajaa ohjanneen varhaiskasvatuksen opettajan haastattelun kautta. Havainnointi toi ilmi työpajatoiminnassa esiin nousseita asioita toiminnan ja lasten näkökulmasta. Haastattelu taas nosti esiin kehoitsetuntotyöpajan vahvuuksia, haasteita ja kehittämisideoita sitä ohjanneen opettajan näkökulmasta.
Sekä kehotunnekasvatus että taidekasvatus tähtäävät lapsen hyvinvoinnin edistämiseen monin eri keinoin. Yhteisenä tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kehoitsetuntotyöpajassa käytetyt taidekasvatuksen keinot, nukketeatteri sekä kuvallisen ja kehollisen ilmaisun harjoitukset soveltuvat lapsen kehoitsetunnon tukemiseen monipuolisilla tavoilla. Kehoitsetuntotyöpaja antaa lapsille tietoa ja taitoa kehoitsetuntoon liittyen niin, että ne linkittyvät heidän omaan elämäänsä. Esimerkiksi nukketeatteri soveltuu kehonosien opetteluun nukkejen avulla sekä turvataitojen opetteluun. Kuvallinen ilmaisu auttaa lapsen omaan kehoon liittyvien mielikuvien ja ajatusten siirtämisessä paperille. Kehollinen ilmaisu taas auttaa tutustumaan lasta omaan kehoonsa ja kehotunteeseen esimerkiksi myönteisen kosketuksen kautta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa kehitettiin kehoitsetunto-työpaja, joka pohjautuu kehotunnekasvatuksen ja kehoitsetunnon sekä taidekasvatuksen teoriaan. Kehoitsetuntotyöpajatoiminta toteutettiin eräässä Päijät-Hämeen päiväkodissa, ja siihen osallistui kuusi 5-vuotiasta lasta.
Työpajatoimintaa tutkittiin laadullisin menetelmin havainnoinnin ja työpajaa ohjanneen varhaiskasvatuksen opettajan haastattelun kautta. Havainnointi toi ilmi työpajatoiminnassa esiin nousseita asioita toiminnan ja lasten näkökulmasta. Haastattelu taas nosti esiin kehoitsetuntotyöpajan vahvuuksia, haasteita ja kehittämisideoita sitä ohjanneen opettajan näkökulmasta.
Sekä kehotunnekasvatus että taidekasvatus tähtäävät lapsen hyvinvoinnin edistämiseen monin eri keinoin. Yhteisenä tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kehoitsetuntotyöpajassa käytetyt taidekasvatuksen keinot, nukketeatteri sekä kuvallisen ja kehollisen ilmaisun harjoitukset soveltuvat lapsen kehoitsetunnon tukemiseen monipuolisilla tavoilla. Kehoitsetuntotyöpaja antaa lapsille tietoa ja taitoa kehoitsetuntoon liittyen niin, että ne linkittyvät heidän omaan elämäänsä. Esimerkiksi nukketeatteri soveltuu kehonosien opetteluun nukkejen avulla sekä turvataitojen opetteluun. Kuvallinen ilmaisu auttaa lapsen omaan kehoon liittyvien mielikuvien ja ajatusten siirtämisessä paperille. Kehollinen ilmaisu taas auttaa tutustumaan lasta omaan kehoonsa ja kehotunteeseen esimerkiksi myönteisen kosketuksen kautta.