AMK-Twitter: verkostoanalyysi ammattikorkeakoulujen Twitter-viestinnästä
Toots, Väinö (2022)
Toots, Väinö
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081119432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081119432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on ammattikorkeakoulujen Twitter-viestintä. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa on nykyään tärkeä osa organisaatioiden viestintää ja
kaikki suomalaiset ammattikorkeakoulut Ahvenanmaata lukuun ottamatta viestivät Twitter-palvelussa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaista ammattikorkeakoulujen
Twitter-viestintä on ja mitkä tilit ovat keskeisiä oppilaitosten twiiteistä muodostetussa uudelleentwiittausverkostossa. Keskeiset tilit määriteltiin tileiksi, joiden
viestejä useat eri ammattikorkeakoulut jakavat edelleen eli uudelleen-twiittaavat.
Yhteisöjen viestintää sosiaalisessa mediassa lähestytään organisaatio- ja vaikuttajaviestinnän käsitteiden kautta. Työssä käsitellään organisaatioviestinnän
muotoja ja vaikuttajamarkkinoinnin käsitettä sekä verkostoanalyysin tarjoamia
mahdollisuuksia organisaatioviestinnän analyysissä.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä menetelmää, jonka aineisto koostuu yli
60 000:sta ammattikorkeakoulun virallisten tilien lähettämästä twiitistä ja niihin
liittyvästä metadatasta. Aineiston keräämistä varten luotiin menetelmä, jonka
avulla Twitteristä voi jatkossakin kerätä aineistoa opetuskäyttöön.
Tutkimuksessa kuvailtiin ammattikorkeakoulujen Twitter-viestinnän ajallista jakautumista, vuorovaikutuksen määrää sekä kuvallisten twiittien saamia tykkäyksiä. Verkostosta tunnistettiin keskeisiä henkilö- ja organisaatiotilejä, joiden viestejä ammattikorkeakoulut jakavat edelleen. Tulosten perusteella esitetään toimenpiteitä viestinnän parantamiseksi.
kaikki suomalaiset ammattikorkeakoulut Ahvenanmaata lukuun ottamatta viestivät Twitter-palvelussa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaista ammattikorkeakoulujen
Twitter-viestintä on ja mitkä tilit ovat keskeisiä oppilaitosten twiiteistä muodostetussa uudelleentwiittausverkostossa. Keskeiset tilit määriteltiin tileiksi, joiden
viestejä useat eri ammattikorkeakoulut jakavat edelleen eli uudelleen-twiittaavat.
Yhteisöjen viestintää sosiaalisessa mediassa lähestytään organisaatio- ja vaikuttajaviestinnän käsitteiden kautta. Työssä käsitellään organisaatioviestinnän
muotoja ja vaikuttajamarkkinoinnin käsitettä sekä verkostoanalyysin tarjoamia
mahdollisuuksia organisaatioviestinnän analyysissä.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä menetelmää, jonka aineisto koostuu yli
60 000:sta ammattikorkeakoulun virallisten tilien lähettämästä twiitistä ja niihin
liittyvästä metadatasta. Aineiston keräämistä varten luotiin menetelmä, jonka
avulla Twitteristä voi jatkossakin kerätä aineistoa opetuskäyttöön.
Tutkimuksessa kuvailtiin ammattikorkeakoulujen Twitter-viestinnän ajallista jakautumista, vuorovaikutuksen määrää sekä kuvallisten twiittien saamia tykkäyksiä. Verkostosta tunnistettiin keskeisiä henkilö- ja organisaatiotilejä, joiden viestejä ammattikorkeakoulut jakavat edelleen. Tulosten perusteella esitetään toimenpiteitä viestinnän parantamiseksi.