Eristyslasiosaston kilpailukyvyn kehittäminen
Holopainen, Jani (2022)
Holopainen, Jani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081119434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081119434
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pilkington Automotive Finland Oy:n Tampereen tehtaan eristyslasiosaston kilpailukyvyn kehittämisen näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää osaston kilpailukykyetuja ja mahdollistaa niiden ylläpitäminen. Hintakilpailu itäisen Euroopan maihin on Suomen kalliimman kustannusrakenteen myötä mahdotonta, jos tehdään vain bulk-tuotteita. Tällöin asiakkaalle on tarjottava lisäarvoa, jolla voidaan perustella tuotteen korkeampi hinta. Eristyslasit ovat suurelta osin räätälöityjä tuotteita suoraan asiakastarpeeseen, tuotteita ei valmisteta varastoon kuin poikkeustapauksissa. Asiakaskohtaiset vaatimukset vaihtelevat, tämän myötä lasit ovat yksilöllisiä. Hinta on asiakkaiden yleisin toimittajan valintakriteeri.
Jotta tuotantoa voidaan ylläpitää, on tuotannon oltava tehokasta ja reagointikykyistä. Sen tulee tuottaa asiakkaalle mahdollisimman paljon lisäarvoa, tuotteiden on oltava ainutlaatuisia. Kilpailuetua voidaan saada yksinkertaisilla keinoilla, niiden löytäminen edellyttää operaattoreiden osallistamista kehittämisprojektiin. Operaattorit ovat oman työnsä parhaat osaajat, kehittäjän tehtävä on olla työn mahdollistaja.
Konsernitasolla Lean ja sen menetelmät muodostavat merkittävän osan päivittäin käytössä olevista työkaluista, joiden avulla osaston ja yrityksen kilpailukykyä kehitetään. Six sigma -menetelmien ja data-analyysin avulla löydettiin useita kohteita, joilla voidaan aikaan saada pieniä parannuksia, jotka yhdessä johtavat merkittävään parannukseen. Asetetut tunnuslukutavoitteet on mahdollista täyttää parannusten avulla ja päästä tunnusluvuissa vieläkin paremmalle tasolle.
Jotta tuotantoa voidaan ylläpitää, on tuotannon oltava tehokasta ja reagointikykyistä. Sen tulee tuottaa asiakkaalle mahdollisimman paljon lisäarvoa, tuotteiden on oltava ainutlaatuisia. Kilpailuetua voidaan saada yksinkertaisilla keinoilla, niiden löytäminen edellyttää operaattoreiden osallistamista kehittämisprojektiin. Operaattorit ovat oman työnsä parhaat osaajat, kehittäjän tehtävä on olla työn mahdollistaja.
Konsernitasolla Lean ja sen menetelmät muodostavat merkittävän osan päivittäin käytössä olevista työkaluista, joiden avulla osaston ja yrityksen kilpailukykyä kehitetään. Six sigma -menetelmien ja data-analyysin avulla löydettiin useita kohteita, joilla voidaan aikaan saada pieniä parannuksia, jotka yhdessä johtavat merkittävään parannukseen. Asetetut tunnuslukutavoitteet on mahdollista täyttää parannusten avulla ja päästä tunnusluvuissa vieläkin paremmalle tasolle.