NUOTTI-valmentajien ajatuksia Mysteeri 24/7 -hankkeen virtuaalisesta pakopelistä
Sulavuori, Leo (2022)
Sulavuori, Leo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081219450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081219450
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia NUOTTI-valmentajien ajatuksia Learning life – Mysteeri 24/7 virtuaalisen pakopelin sopeutuvuudesta NUOTTI-valmennusprosesseihin sekä heidän resilienttiyttään ottaa peli haltuun osaksi omaa ohjaustyötä. NUOTTI-valmennus on Kelan tarjoamaa matalan kynnyksen ammatillista kuntoutusta 16–29-vuotiaille nuorille, joiden toimintakyky on heikentynyt olennaisesti. Virtuaalinen pakopeli nuorten ohjaustyössä on ajankohtainen aihe, sillä jatkuva digitalisaatio vaatii myös uudenlaisten digitaalisten työvälineiden kehittämisen. Tutkimuksen tilaajana olivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja vuosina 2020–2021 toiminut Mysteeri 24/7 -hanke, jossa pakopeli kehitettiin. Pakopeli oli ensimmäisiä virtuaalitodellisuuteen pohjautuvia nuorille suunnattuja ammatillisen kuntoutuksen työvälineitä.
Opinnäytetyöhön osallistui neljä NUOTTI-valmentajaa ja tutkimus tehtiin laadullista tutkimustapaa käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Haastatteluita edelsi perehdytystilaisuus, jossa esiteltiin Learning life – Mysteeri 24/7 virtuaalinen pakopeli NUOTTI-valmentajille. Analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua pyrkimyksenä paikantaa ja esittää oleellisimmat teemat haastatteluaineistosta.
Virtuaalinen pakopeli otettiin hyvin vastaan NUOTTI-valmentajien keskuudessa. He kuvasivat pakopelin olevan mahdollisesti hyödyllinen osa omaa NUOTTI-valmennusprosessia. Vaikka valmentajilla ei ollut laajasti aikaisempaa kokemusta virtuaalipeleistä, oli heillä positiiviset näkymät virtuaalisen pakopelin teknisen käyttöönoton kannalta. Työnantajapuolelta toivottiin resursseja tätä varten. Tulokset antoivat hyvin osviittaa siitä, miten kannattaa suunnitella pakopelin käyttöönottoa ja perehdytystä. Tulevaisuudessa tarvittaisiin laajempaa otantaa, sillä NUOTTI-valmentajien tiimi oli innokas ottamaan uusia työvälineitä vastaan. Kvantitatiivisella tutkimuksella voitaisiin tutkia tarkemmin pakopelin hyödyllisyyttä myös NUOTTI-valmennuksen lisäksi muissa nuorten ohjauspalveluissa sekä kehittää pakopeliä ja sen tuottamia ohjeistuksia.
Opinnäytetyöhön osallistui neljä NUOTTI-valmentajaa ja tutkimus tehtiin laadullista tutkimustapaa käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Haastatteluita edelsi perehdytystilaisuus, jossa esiteltiin Learning life – Mysteeri 24/7 virtuaalinen pakopeli NUOTTI-valmentajille. Analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua pyrkimyksenä paikantaa ja esittää oleellisimmat teemat haastatteluaineistosta.
Virtuaalinen pakopeli otettiin hyvin vastaan NUOTTI-valmentajien keskuudessa. He kuvasivat pakopelin olevan mahdollisesti hyödyllinen osa omaa NUOTTI-valmennusprosessia. Vaikka valmentajilla ei ollut laajasti aikaisempaa kokemusta virtuaalipeleistä, oli heillä positiiviset näkymät virtuaalisen pakopelin teknisen käyttöönoton kannalta. Työnantajapuolelta toivottiin resursseja tätä varten. Tulokset antoivat hyvin osviittaa siitä, miten kannattaa suunnitella pakopelin käyttöönottoa ja perehdytystä. Tulevaisuudessa tarvittaisiin laajempaa otantaa, sillä NUOTTI-valmentajien tiimi oli innokas ottamaan uusia työvälineitä vastaan. Kvantitatiivisella tutkimuksella voitaisiin tutkia tarkemmin pakopelin hyödyllisyyttä myös NUOTTI-valmennuksen lisäksi muissa nuorten ohjauspalveluissa sekä kehittää pakopeliä ja sen tuottamia ohjeistuksia.