Hyvät käytänteet pienimuotoisessa pelinkehityksessä: esimerkki 3D-pelistä Unity-pelimoottorin kanssa
Kankaisto, Jesse (2022)
Kankaisto, Jesse
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081519474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081519474
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa laaja kokonaiskuva projektityöskentelystä pelikehityksen näkökulmasta keskittyen Unity-pelimoottoriin. Käsitellään tekijöitä, jotka mahdollistavat sujuvan työskentelyn saavuttaen lopputuloksena julkaisukelpoisen pelin aikataulun puitteissa. Tavoitteena on tarttua soveltavassa peliprojektissa kohdattuihin haasteisiin ja käsitellä hyviä käytäntöjä, miten ryhmätyöskentely ja projektihallinta saadaan säilytettyä peliprojektin aikana. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda ymmärrystä pelikehityksen projektityöskentelystä, jättämällä opinnäytetyön ulkopuolelle pelimekaniikan ja itse pelin rakentamisen, joihin on saatavilla tietoa rajattomasti.
Ensimmäisessä osiossa käsitellään itse Unity-pelimoottoria ja muutamia tärkeitä ominaisuuksia, jotka ovat oleellisia projektityöskentelyn osalta. Elementtien hankintaa peliin ja näihin vaikuttavista tekijänoikeudellisista tekijöistä.
Toisessa osiossa keskitytään yleisesti projektihallintaan, keskittyen pelikehittäjän näkökulmaan. Käydään läpi työskentelyyn, aikatauluun, dokumentointiin ja ryhmätyöskentelyyn liittyviä tekijöitä ja tapoja hallinnoida näitä. Lisäksi käydään läpi yleisesti käytettyjä työkaluja, jotka mahdollistavat hyvän ja tehokkaan työskentely-ympäristön ja yhteydenpidon projektiryhmän kanssa.
Viimeisessä osiossa keskitytään ohjelmointiin ja Unityssa tapahtuvaan hallintaan ja osien rakenteisiin ja nimeämisiin. Tarkastellaan tapoja varmuuskopioida ja mitkä soveltuvat Unityn kanssa. Lisäksi käydään läpi tärkeimmät tekijät optimoinnin kannalta.
Opinnäytetyönä syntyi tiivis kattava kokonaisuus hyvistä käytänteistä Unityn peliprojektin parissa. Saavutettiin laaja ymmärrys projektiryhmätyöskentelystä, Unityn ominaisuuksista ja optimoinnista. Soveltavan peliprojektin kautta opittiin Unitysta ja sen ominaisuuksista, jonka lopputuloksena syntyi kokonainen peli, monipuolisesti toteutettuna oppimisen maksimoimiseksi.
Ensimmäisessä osiossa käsitellään itse Unity-pelimoottoria ja muutamia tärkeitä ominaisuuksia, jotka ovat oleellisia projektityöskentelyn osalta. Elementtien hankintaa peliin ja näihin vaikuttavista tekijänoikeudellisista tekijöistä.
Toisessa osiossa keskitytään yleisesti projektihallintaan, keskittyen pelikehittäjän näkökulmaan. Käydään läpi työskentelyyn, aikatauluun, dokumentointiin ja ryhmätyöskentelyyn liittyviä tekijöitä ja tapoja hallinnoida näitä. Lisäksi käydään läpi yleisesti käytettyjä työkaluja, jotka mahdollistavat hyvän ja tehokkaan työskentely-ympäristön ja yhteydenpidon projektiryhmän kanssa.
Viimeisessä osiossa keskitytään ohjelmointiin ja Unityssa tapahtuvaan hallintaan ja osien rakenteisiin ja nimeämisiin. Tarkastellaan tapoja varmuuskopioida ja mitkä soveltuvat Unityn kanssa. Lisäksi käydään läpi tärkeimmät tekijät optimoinnin kannalta.
Opinnäytetyönä syntyi tiivis kattava kokonaisuus hyvistä käytänteistä Unityn peliprojektin parissa. Saavutettiin laaja ymmärrys projektiryhmätyöskentelystä, Unityn ominaisuuksista ja optimoinnista. Soveltavan peliprojektin kautta opittiin Unitysta ja sen ominaisuuksista, jonka lopputuloksena syntyi kokonainen peli, monipuolisesti toteutettuna oppimisen maksimoimiseksi.