Ajoneuvon ohjausyksikön testaus ja jatkokehitys
Louhela, Ilkka (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081619485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081619485
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksen seurauksena Eurooppa pyrkii siirtymään kohti vihreämpää tulevaisuutta, jonka vuoksi eri tahot tutkivat mahdollisuuksia siirtyä pois vanhoista polttomoottorikäyttöisistä raskaista ajoneuvoista kohti kokonaan sähköisesti toimivia raskaita ajoneuvoja. Tämän johdosta Helsingin kaupungin liikelaitos Stara ja Forum Virium Helsinki tekee yhteistyötä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa eRetrofit-projektissa, jossa Staran vanha Scanian P320 -kuorma-auto konvertoitiin Tampereen ammattikorkeakoululla kokonaan sähköiseksi. Projekti alkoi vuonna 2020, jolloin ajoneuvo siirrettiin Tampereen ammattikorkeakoulun työpajaan, jossa ajoneuvoon lisättiin sähkömoottori sekä sen moottorinohjausyksikkö. Projekti on edennyt siihen pisteeseen, että ensimmäisiä käyttötestauksia suoritetaan ja ohjausta optimoidaan sekä operoinnin kannalta tarvittavia ominaisuuksia lisätään.
Opinnäytetyöprojektissa testattiin olemassa olevaa ECU-ohjelmaa, säädettiin parametrejä ja korjattiin tarvittaessa koodia sekä lisättiin lisäominaisuuksia. Työssä myös pyrittiin ratkaisemaan kaasupolkimen, sähkömoottorin ja dieselmoottorille tarkoitetun vaihdelaatikon yhteensovittamista niin, että ajettavuus olisi lähellä vanhaa järjestelmää siten, ettei sähkömoottorille määriteltyjä turvarajoja ylitetä.
Lopputuloksena saatiin testattua ja korjattua ohjelma toimimaan halutulla tavalla. Sähkömoottorin ohjaus toteutettiin niin, ettei moottoria käytetä yli sallittujen parametrien, ja moottori pystyy luomaan tarvittavan kierrosnopeuden, jotta automaattivaihteisto pystyy vaihtamaan vaihdetta.
Opinnäytetyöprojektissa testattiin olemassa olevaa ECU-ohjelmaa, säädettiin parametrejä ja korjattiin tarvittaessa koodia sekä lisättiin lisäominaisuuksia. Työssä myös pyrittiin ratkaisemaan kaasupolkimen, sähkömoottorin ja dieselmoottorille tarkoitetun vaihdelaatikon yhteensovittamista niin, että ajettavuus olisi lähellä vanhaa järjestelmää siten, ettei sähkömoottorille määriteltyjä turvarajoja ylitetä.
Lopputuloksena saatiin testattua ja korjattua ohjelma toimimaan halutulla tavalla. Sähkömoottorin ohjaus toteutettiin niin, ettei moottoria käytetä yli sallittujen parametrien, ja moottori pystyy luomaan tarvittavan kierrosnopeuden, jotta automaattivaihteisto pystyy vaihtamaan vaihdetta.