2023 Jääkiekon MM-kisat: Lippujen ostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Rask, Matti (2022)
Lataukset:
Rask, Matti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081819516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081819516
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lippujen ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä erityisesti 2023 Jääkiekon MM-kisoja varten. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Suomen Jääkiekkoliitto ry:lle. Suomen Jääkiekkoliitto ry on perustettu helmikuussa vuonna 1929 ja se on Suomen virallinen edustaja Kansainvälisessä jääkiekkoliitossa. Suomen Jääkiekkoliitto ry hallitsee Suomen jääkiekkotoimintoja. MM-kisojen liput muihin kuin Suomen miesten jääkiekkomaajoukkueen otteluihin eivät mene niin hyvin kaupaksi. Tämän takia haluttiin selvittää, miten lipunmyyntiä voisi parantaa. Tutkimuksen tavoitteena on luoda tutkimuksen tuloksien pohjalta Suomen Jääkiekkoliitto ry:lle kehitysehdotuksia tulevien 2023 Jääkiekon MM-kisojen lipunmyyntiä varten.
Jääkiekon MM-kisojen järjestämisessä mukana on Suomen Jääkiekkoliitto ry:n lisäksi muitakin organisaatioita, joista merkittävimpänä Kansainvälinen jääkiekkoliitto IIHF. Näitä organisaatioita käsitellään työn tietoperustassa. 2022 Jääkiekon MM-kisat järjestettiin Suomessa, ja tietoperustassa on käsitelty kisojen järjestämiseen liittyviä asioita. Urheilutapahtumien järjestämisestä kerrotaan myös yleisesti ja käydään tarkasti läpi esimerkiksi tapahtuman tunnelmaan vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena käyttäen monistrategista tutkimusmenetelmää. Tällä valinnalla haluttiin yhdistää kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen hyvät puolet, sekä antaa niiden täydentää toisiaan. Laadullinen osuus toteutettiin teemahaastatteluin. Haastatteluita järjestettiin neljä, minkä jälkeen suoritettiin tutkimuksen määrällinen osuus. Määrällinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka luomisessa hyödynnettiin teemahaastattelujen tuloksia. Tutkimus toteutettiin Webropol-työkalulla ja osallistujat valittiin Suomen Jääkiekkoliitto ry:n markkinointirekisteristä otantamenetelmällä. Kyselyyn vastasi 305 henkilöä.
Pohdintaosuudessa käsitellään tutkimuksen luotettavuutta ja koko opinnäytetyöprosessia. Samassa luvussa käydään läpi myös vastaukset tutkimusongelmiin ja esitetään kehitysehdotukset tutkimuksen tulosten perusteella.
Jääkiekon MM-kisojen järjestämisessä mukana on Suomen Jääkiekkoliitto ry:n lisäksi muitakin organisaatioita, joista merkittävimpänä Kansainvälinen jääkiekkoliitto IIHF. Näitä organisaatioita käsitellään työn tietoperustassa. 2022 Jääkiekon MM-kisat järjestettiin Suomessa, ja tietoperustassa on käsitelty kisojen järjestämiseen liittyviä asioita. Urheilutapahtumien järjestämisestä kerrotaan myös yleisesti ja käydään tarkasti läpi esimerkiksi tapahtuman tunnelmaan vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena käyttäen monistrategista tutkimusmenetelmää. Tällä valinnalla haluttiin yhdistää kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen hyvät puolet, sekä antaa niiden täydentää toisiaan. Laadullinen osuus toteutettiin teemahaastatteluin. Haastatteluita järjestettiin neljä, minkä jälkeen suoritettiin tutkimuksen määrällinen osuus. Määrällinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka luomisessa hyödynnettiin teemahaastattelujen tuloksia. Tutkimus toteutettiin Webropol-työkalulla ja osallistujat valittiin Suomen Jääkiekkoliitto ry:n markkinointirekisteristä otantamenetelmällä. Kyselyyn vastasi 305 henkilöä.
Pohdintaosuudessa käsitellään tutkimuksen luotettavuutta ja koko opinnäytetyöprosessia. Samassa luvussa käydään läpi myös vastaukset tutkimusongelmiin ja esitetään kehitysehdotukset tutkimuksen tulosten perusteella.