Brändi siirryttäessä harrasteurheilusta kilpaurheiluun : case Toros de Oro
Mäki, Mikko (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081819519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081819519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia harrasteurheilujoukkue Toros de Oron brändin nykytilaa ja antaa Toros de Orolle tärkeää tietoa brändin rakentamiseen liittyen, jotta Toros de Oro pystyisi tulevaisuudessa etenemään tavoitteitaan kohti. Toros de Orolla on kymmenen vuoden olemassa olon aikana muodostunut jo brändi, jonka täytyy kehittyä tulevaisuuden suunnitelmia varten. Opinnäytetyössä tavoitteena oli tehdä tutkimus, jonka avulla brändin nykyinen tila selviäisi. Tutkimuksen kyselyyn vastasi Toros de Oron sidosryhmiin kuuluvia ihmisiä. Heidän vastausten pohjalta tarkoituksena oli tunnistaa Toros de Oron brändin vahvuudet, joista pitää kiinni ja kehittää edelleen sekä heikkoudet, joihin tulisi kiinnittää huomiota.
Tässä opinnäytetyössä johdannon jälkeen käsitellään ilmiötä brändi, brändiä urheilussa sekä perehdytään seurabrändiin vaikuttaviin tekijöihin. Teoriaosuudessa sukelletaan myös urheilubrändien kilpailuun kuluttajista ja mikä on brändin vaikutus siihen. Sukelletaan myös siihen, miten brändiä rakennetaan teoriassa ja mitä tarkoittaa brändin asemointi.
Tutkimusosuudessa läpikäydään Toros de Oron brändille tehtyä kvantitatiivista tutkimusta, jossa vastaajien vastaukset valotetaan ja analysoidaan. Tutkimuksen kyselylomakkeessa kysyttiin kolmetoista monivalintakysymystä, joissa osassa oli mahdollista vastata myös avoimemmin vaihtoehdolla ”muu”. Kysely tuotettiin Toros de Oron sidosryhmille huhtikuussa 2022 netissä tehtävällä kyselylomakkeella. Vastaajilla oli viisi vuorokautta aikaa vastata kyselyyn. Kyselyyn vastasi 29 Toros de Oron sidosryhmiin kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksen tulokset, analysointi ja johtopäätökset kertovat Toros de Orolle selkeästi brändin nykytilan ja näin ollen antaa Toros de Orolle hyvät lähtökohdat brändin rakentamiselle tulevaisuuteen. Kyselyn tuloksista kävi ilmi muun muassa, että Toros de Oro tunnetaan sidosryhmien mukaan paikallisesti varsin hyvin, Toros de Oroa luonnehditaan viihdyttäväksi. Lisäksi Toros de Oron suurin heikkous on tällä hetkellä urheilullisuus.
Tässä opinnäytetyössä johdannon jälkeen käsitellään ilmiötä brändi, brändiä urheilussa sekä perehdytään seurabrändiin vaikuttaviin tekijöihin. Teoriaosuudessa sukelletaan myös urheilubrändien kilpailuun kuluttajista ja mikä on brändin vaikutus siihen. Sukelletaan myös siihen, miten brändiä rakennetaan teoriassa ja mitä tarkoittaa brändin asemointi.
Tutkimusosuudessa läpikäydään Toros de Oron brändille tehtyä kvantitatiivista tutkimusta, jossa vastaajien vastaukset valotetaan ja analysoidaan. Tutkimuksen kyselylomakkeessa kysyttiin kolmetoista monivalintakysymystä, joissa osassa oli mahdollista vastata myös avoimemmin vaihtoehdolla ”muu”. Kysely tuotettiin Toros de Oron sidosryhmille huhtikuussa 2022 netissä tehtävällä kyselylomakkeella. Vastaajilla oli viisi vuorokautta aikaa vastata kyselyyn. Kyselyyn vastasi 29 Toros de Oron sidosryhmiin kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksen tulokset, analysointi ja johtopäätökset kertovat Toros de Orolle selkeästi brändin nykytilan ja näin ollen antaa Toros de Orolle hyvät lähtökohdat brändin rakentamiselle tulevaisuuteen. Kyselyn tuloksista kävi ilmi muun muassa, että Toros de Oro tunnetaan sidosryhmien mukaan paikallisesti varsin hyvin, Toros de Oroa luonnehditaan viihdyttäväksi. Lisäksi Toros de Oron suurin heikkous on tällä hetkellä urheilullisuus.