Sosiaalisen työhyvinvoinninopas hotellin vastaanottovirkailijoille
Leino, Nella (2022)
Lataukset:
Leino, Nella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081919532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081919532
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaalisen työhyvinvoinnin opas hotellin vastaanottovirkailijoille. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli luoda opas parantamaan hotellivirkailijoiden työhyvinvointia. Vastaanotto on hotellin toimintojen keskus, josta kirjoittajalla on myös henkilökohtaista työkokemusta. Työn aihe on tärkeä, koska hyvinvoivan työyhteisön muodostavat työntekijät täyttävät liiketoiminnan tavoitteet. Menestyvä yritys syntyy hyvinvoivista työntekijöistä. Työn teema on työhyvinvointi, johon sisältyvät käsitteet stressi, työnimu ja sosiaalinen työhyvinvointi.
Opas rajattiin sosiaaliseen työhyvinvointiin. Vuonna 2019 rekisteröityjä ulkomaisia yöpymisiä oli Suomessa jopa 7,1 miljoonaa. Työ hotellin vastaanotossa on kiireistä ja usein stressaavaa. Stressi ilmenee monin eri tavoin. Pitkittyneenä stressi voi edetä masennukseen tai työuupumukseen asti. Kun työntekijä kokee työssään työnimua, katsotaan sen vähentävän myös työstä aiheutuvaa stressiä. Työnimulla tarkoitetaan
työssä ilmenevää tarmokkuutta, sekä tilaa, jossa työntekijä tuntee olevansa täysin uppoutunut ja omistautunut työlleen.
Sosiaaliseksi työhyvinvoinniksi kutsutaan työyhteisössä vuorovaikutuksen ja sosiaalisen kanssakäymisen seurauksena syntyvää hyvinvointia. Sosiaalisen tuen saaminen töissä on jaksamisen kannalta tärkeää, sillä sen on todettu keventävän työelämässä ilmeneviä paineita. Sosiaalisella hyvinvoinnilla on sekä terveyttä edistäviä, että voimavaroja tukevia tekijöitä, jotka auttavat työn mielekkyyden kokemisessa ja työssä suoriutumisessa
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä valmistettiin tuotos ja raportti, jossa kuvattiin työssä syntyvään tuotokseen liittyviä lähtökohtia, valintoja ja ratkaisuja perusteluineen. Opas valmistettiin PowerPointia käyttäen. Opinnäytetyö tehtiin tammikuun 2021 ja elokuun 2022 välillä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi hotellin vastaanottovirkailijoille suunnattu kuvia ja tekstiä sisältävä sosiaalisen työhyvinvoinnin opas. Oppaaseen koottiin teoriaa sosiaalisesta työhyvinvoinnista, stressistä sekä työn imusta. Oppaaseen kirjoitettiin lisäksi käytännöllisiä vinkkejä parantamaan sosiaalista työhyvinvointia hotellin vastaanotossa.
Opas rajattiin sosiaaliseen työhyvinvointiin. Vuonna 2019 rekisteröityjä ulkomaisia yöpymisiä oli Suomessa jopa 7,1 miljoonaa. Työ hotellin vastaanotossa on kiireistä ja usein stressaavaa. Stressi ilmenee monin eri tavoin. Pitkittyneenä stressi voi edetä masennukseen tai työuupumukseen asti. Kun työntekijä kokee työssään työnimua, katsotaan sen vähentävän myös työstä aiheutuvaa stressiä. Työnimulla tarkoitetaan
työssä ilmenevää tarmokkuutta, sekä tilaa, jossa työntekijä tuntee olevansa täysin uppoutunut ja omistautunut työlleen.
Sosiaaliseksi työhyvinvoinniksi kutsutaan työyhteisössä vuorovaikutuksen ja sosiaalisen kanssakäymisen seurauksena syntyvää hyvinvointia. Sosiaalisen tuen saaminen töissä on jaksamisen kannalta tärkeää, sillä sen on todettu keventävän työelämässä ilmeneviä paineita. Sosiaalisella hyvinvoinnilla on sekä terveyttä edistäviä, että voimavaroja tukevia tekijöitä, jotka auttavat työn mielekkyyden kokemisessa ja työssä suoriutumisessa
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä valmistettiin tuotos ja raportti, jossa kuvattiin työssä syntyvään tuotokseen liittyviä lähtökohtia, valintoja ja ratkaisuja perusteluineen. Opas valmistettiin PowerPointia käyttäen. Opinnäytetyö tehtiin tammikuun 2021 ja elokuun 2022 välillä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi hotellin vastaanottovirkailijoille suunnattu kuvia ja tekstiä sisältävä sosiaalisen työhyvinvoinnin opas. Oppaaseen koottiin teoriaa sosiaalisesta työhyvinvoinnista, stressistä sekä työn imusta. Oppaaseen kirjoitettiin lisäksi käytännöllisiä vinkkejä parantamaan sosiaalista työhyvinvointia hotellin vastaanotossa.