Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Personifierad marknadsföring: en studie om hur Evli Bank Abp samlar in personlig data i marknadsföringssyfte & dess utmaningar

von Bonsdorff, Antonia (2022)

 
Avaa tiedosto
von_Bonsdorff_Antonia.pdf (782.9Kt)
Lataukset: 


von Bonsdorff, Antonia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082219559
Tiivistelmä
Arbetet handlar om hur Evli Bank Abp använder personlig data i marknadsföringssyfte. Arbetet tar upp vilka utmaningar detta tillför företaget. Arbetet begränsar sig till att kalla Evli Bank Abp för Evli genom arbetet. Med insamling av personlig data tillkommer GDPR, dvs. ett omfattande dataskydd. Syftet med arbetet är att ta reda på hur Evli samlar upp personlig data för marknadsföringssyfte och hur företaget då anpassat sig efter GDPR. Delsyftet är att undersöka hur de behandlar den personliga informationen. I och med att GDPR är så omfattande så undersöker arbetet då huruvida detta lett till utmaningar för Evli. För att ta reda på vem som är en potentiell kund på Evlis hemsida använder sig företaget av cookies. Evlis egentliga marknadsföring börjar då när den potentiella kunden blir en kund. Då kan Evli locka till sig kunden med intressant material, i huvudsak då med sk. inbound marketing och CRM. För Evli är det viktigaste att vara transparent med kunden då transparens skapar tillit. Företaget följer enligt resultatet GDPR och går varje år igenom detaljer då hanteringen av personlig data måste förbättras, övervägas och övervakas. Forskningsfrågorna är baserade på syftet och delsyftet. Arbetet utgår från Evlis synvinkel, dvs. från B2C. Undersökningen har gjorts med den kvalitativa metoden semistrukturerade intervjuer. I och med de semistrukturerade intervjuerna så har diskussionen varit fri och det har lett till följdfrågor. Respondenterna är alla från olika grupper hos Evli med olika erfarenheter. Alla intervjuer gjordes originellt på finska och översatts till svenska.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste