Laadun johtaminen tiedolla - arvioinnilla parempaa laatua
Nissi, Päivi (2022)
Nissi, Päivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082319578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082319578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää laadun arviointia toimeksiantona kohdeorganisaatiolle, jonka nimeä ei mainita opinnäytetyössä toimeksiantajan toiveesta. Laadun arvioinnin kehittäminen on osa kohdeorganisaation laajempaa kehittämiskokonaisuutta, jossa kehitetään kohdeorganisaation laadunhallintaa tavoitteena parantaa kohdeorganisaation laatua. Kohdeorganisaatiossa on ollut erilaisia käytäntöjä laadun arviointiin, ja opinnäytetyön aikana kohdeorganisaation liiketoimintaprosesseille luotiin yhteinen arviointiprosessi, ja kuvattiin, kuinka laatua arvioidaan sekä mitä liiketoimintaprosesseilta edellytetään laadun arvioimiseksi. Laadun arvioinnilla piti kyetä mittaamaan liiketoimintaprosessien laatua, sekä arvioimaan laadun tilannetta ja kehittämistarpeita. Arvioinnilla tuotetaan tietoa päätöksenteon tueksi, ja arvioinnin tuottaman tiedon pohjalta kohdeorganisaatio voi tehdä päätöksiä laadun parantamisesta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kuvattu laadunhallinnan ja arviointitoiminnan teoreettisia periaatteita sekä laadun seuraamisen ja arvioinnin teoreettista viitekehystä sekä laadun arviointiin ja mittaamiseen liittyviä tutkimuksia. Metodologisessa osassa on kerrottu kuinka tiedon kerääminen, analysointi ja yhteiskehittäminen kohdeorganisaation liiketoimintaprosessien kanssa toteutettiin arviointitoiminnan ja laadunhallinnan teoreettisia periaatteita ja kohdeorganisaation käytäntöä yhdistämällä, ja kuinka kehittämisen lopputuotokset tuotettiin. Empiirisessä osiossa kuvataan, millainen arviointiprosessin kuvaus kehittämisen aikana tuotettiin, ja miten siitä muodostui opinnäytetyössä kuvatun lainen tuotos.
Arviointiprosessi jaettiin kolmeen keskeiseen vaiheeseen, arvioinnin suunnitteluun, toteutukseen ja tulosten esittelyyn, ja kukin vaihe koostuu tarkemmista tehtävistä. Opinnäytetyön aikana luotiin kohdeorganisaatiolle yhteinen arviointiprosessi, jonka avulla kohdeorganisaation liiketoimintaprosessit voivat mitata ja arvioida laatua ja siten tuottaa tietoa laadusta päätöksenteon tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2021 aikana siten, että opinnäytetyön suunnittelu ja tiedonkeruu tehtiin alkuvuodesta, ja yhteiskehittäminen toteutettiin kevään 2021 aikana. Kohdeorganisaatio katselmoi ja hyväksyi kehittämisen tuotokset kesällä 2021. Opinnäytetyön tuotosten pohjalta kohdeorganisaatio on luonut ohjeistuksen ja lomakkeet laadun arviointia varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kuvattu laadunhallinnan ja arviointitoiminnan teoreettisia periaatteita sekä laadun seuraamisen ja arvioinnin teoreettista viitekehystä sekä laadun arviointiin ja mittaamiseen liittyviä tutkimuksia. Metodologisessa osassa on kerrottu kuinka tiedon kerääminen, analysointi ja yhteiskehittäminen kohdeorganisaation liiketoimintaprosessien kanssa toteutettiin arviointitoiminnan ja laadunhallinnan teoreettisia periaatteita ja kohdeorganisaation käytäntöä yhdistämällä, ja kuinka kehittämisen lopputuotokset tuotettiin. Empiirisessä osiossa kuvataan, millainen arviointiprosessin kuvaus kehittämisen aikana tuotettiin, ja miten siitä muodostui opinnäytetyössä kuvatun lainen tuotos.
Arviointiprosessi jaettiin kolmeen keskeiseen vaiheeseen, arvioinnin suunnitteluun, toteutukseen ja tulosten esittelyyn, ja kukin vaihe koostuu tarkemmista tehtävistä. Opinnäytetyön aikana luotiin kohdeorganisaatiolle yhteinen arviointiprosessi, jonka avulla kohdeorganisaation liiketoimintaprosessit voivat mitata ja arvioida laatua ja siten tuottaa tietoa laadusta päätöksenteon tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2021 aikana siten, että opinnäytetyön suunnittelu ja tiedonkeruu tehtiin alkuvuodesta, ja yhteiskehittäminen toteutettiin kevään 2021 aikana. Kohdeorganisaatio katselmoi ja hyväksyi kehittämisen tuotokset kesällä 2021. Opinnäytetyön tuotosten pohjalta kohdeorganisaatio on luonut ohjeistuksen ja lomakkeet laadun arviointia varten.