Toimitusketjun kehittäminen kuljetussuunnittelijan näkökulmasta
Virtanen, Pinja (2022)
Virtanen, Pinja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081719492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081719492
Tiivistelmä
Nykypäivänä asiakkaat vaativat tilatuille tuotteilleen nopeampaa ja joustavampaa toimitusta. Asiakkaiden tarpeet tulee pystyä täyttämään mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, jotta yritys pystyy ylläpitämään kilpailukykyään osana asiakastyytyväisyyttä. Toimitusketjuissa on monta osapuolta, joiden toiminnalla on vaikutusta toimitusketjun toimivuuteen ja onnistumiseen. Kokonaiskustannusten hallinnan merkitys korostuu etenkin kuljetusalan tämänhetkisessä haasteellisessa toimintaympäristössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimitusketjun kehittämistä kuljetussuunnittelijan näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää kehityskohtia toimitusketjusta ja prosessista, jotta käytössä olevat resurssit saataisiin hyödynnettyä kokonaisvaltaisesti. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla päivittäistä toimintaa sekä haastattelemalla sidosryhmää.
Tutkimuksen lopputuloksena esitettiin kehitysehdotuksia, joilla toimitusketjua ja prosessia saataisiin tehokkaammaksi. Reaaliaikaisen tiedon ja tiedonkulun avulla toimitusketjun läpimenoaika lyhenee ja asiakastyytyväisyys kasvaa. Myös kuljetusalan haastavassa tilanteessa autojen täyttöasteiden maksimointi on tärkeässä osassa ja kehitysehdotuksilla pyritään vaikuttamaan myös tähän näkökulmaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimitusketjun kehittämistä kuljetussuunnittelijan näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää kehityskohtia toimitusketjusta ja prosessista, jotta käytössä olevat resurssit saataisiin hyödynnettyä kokonaisvaltaisesti. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla päivittäistä toimintaa sekä haastattelemalla sidosryhmää.
Tutkimuksen lopputuloksena esitettiin kehitysehdotuksia, joilla toimitusketjua ja prosessia saataisiin tehokkaammaksi. Reaaliaikaisen tiedon ja tiedonkulun avulla toimitusketjun läpimenoaika lyhenee ja asiakastyytyväisyys kasvaa. Myös kuljetusalan haastavassa tilanteessa autojen täyttöasteiden maksimointi on tärkeässä osassa ja kehitysehdotuksilla pyritään vaikuttamaan myös tähän näkökulmaan.