Hankintojen digitalisoiminen
Ala-Luoma, Anssi (2022)
Ala-Luoma, Anssi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082619655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082619655
Tiivistelmä
Työn kohdeyritys MSK Group Oy on perheomisteinen monialakonserni, jolla on toimintaa Suomessa, Saksassa ja Slovakiassa. Projektin pilotointivaiheessa keskitytään tarkemmin tytäryhtiö MSK Cabins Oy:n toimintaan, mutta mahdollinen ratkaisuehdotus on tarkoitus laajentaa tehostamaan kaikkien sisaryhtiöiden tilaus-toimitusketjuja.
Työn tarkoituksena oli tutustua tapoihin kehittää MSK Groupin tytäryhtiöiden hankintojen digitalisoimista ja tutkia tarvemäärittelyn kautta ratkaisuehdotuksia kehitysprojektin tueksi. Tarvemäärittely toteutettiin Webropol-verkkokyselynä sisaryhtiöiden hankintaosastoille.
Teoreettisessa viitekehyksessä hankittiin tietoa laajalti liittyen hankintoihin, hankintojen kehittämiseen, digitalisaatioon ja sen tuomiin mahdollisuuksiin sekä esiteltiin tarjolla olevia järjestelmiä työn ja tehokkuuden kehittämiseen.
Tarvemäärittelyn ja kyselyn tuloksista nousi esiin pääkohdiksi tiedon oikeellisuus, ajankäytölliset ongelmat, nopea yhteydenpito toimittajien kanssa, helppo tilausten päivittäminen ja tiedostojen kuten tilausten, vahvistusten ja lähetteiden lähettäminen. Tarvemäärittelyn perusteella vaihtoehtojen vertailussa todettiin integraatioalustan vastaavan parhaiten kohdeyrityksen hankintaosastojen tarpeisiin sen mukautuvuuden ja laajojen jatkokäyttömahdollisuuksien vuoksi.
Uutena ongelmana tutkimuksessa nousi esiin tiedon oikeellisuus nykyisissä järjestelmissä, mikä voi toimia esteenä uusien järjestelmien täyden potentiaalin hyödyntämiselle. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin yksilöllinen tarve, mikä tarkoittaa useampien viestintätapojen käyttöä myös tulevaisuudessa. Lopullinen ratkaisu tuleekin koostua sekä uusista ja perinteisistä teknologioista ja integraatioalustan käyttö tulee rajata strategisesti oikein.
Työn tarkoituksena oli tutustua tapoihin kehittää MSK Groupin tytäryhtiöiden hankintojen digitalisoimista ja tutkia tarvemäärittelyn kautta ratkaisuehdotuksia kehitysprojektin tueksi. Tarvemäärittely toteutettiin Webropol-verkkokyselynä sisaryhtiöiden hankintaosastoille.
Teoreettisessa viitekehyksessä hankittiin tietoa laajalti liittyen hankintoihin, hankintojen kehittämiseen, digitalisaatioon ja sen tuomiin mahdollisuuksiin sekä esiteltiin tarjolla olevia järjestelmiä työn ja tehokkuuden kehittämiseen.
Tarvemäärittelyn ja kyselyn tuloksista nousi esiin pääkohdiksi tiedon oikeellisuus, ajankäytölliset ongelmat, nopea yhteydenpito toimittajien kanssa, helppo tilausten päivittäminen ja tiedostojen kuten tilausten, vahvistusten ja lähetteiden lähettäminen. Tarvemäärittelyn perusteella vaihtoehtojen vertailussa todettiin integraatioalustan vastaavan parhaiten kohdeyrityksen hankintaosastojen tarpeisiin sen mukautuvuuden ja laajojen jatkokäyttömahdollisuuksien vuoksi.
Uutena ongelmana tutkimuksessa nousi esiin tiedon oikeellisuus nykyisissä järjestelmissä, mikä voi toimia esteenä uusien järjestelmien täyden potentiaalin hyödyntämiselle. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin yksilöllinen tarve, mikä tarkoittaa useampien viestintätapojen käyttöä myös tulevaisuudessa. Lopullinen ratkaisu tuleekin koostua sekä uusista ja perinteisistä teknologioista ja integraatioalustan käyttö tulee rajata strategisesti oikein.