Designsunnuntai – muotoilun ja taiteen myyntitapahtuman markkinointiviestinnän kehittäminen
Sihvonen, Iina (2022)
Sihvonen, Iina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082919682
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on teorian, tutkimusosuuden sekä kehittämistyön avulla tehostaa Designsunnuntai – muotoilun ja taiteen myyntitapahtuman markkinointiviestintää. Lisäksi toteuttaa tapahtumalle työn avulla markkinointiviestintästrategia, jossa selvitetään tavoitteita, kohderyhmiä, sekä etsitään oikeat viestintäkanavat, jonka avulla tapahtuma voi tavoittaa uusia kiinnostuneita kävijöitä. Tavoitteena on myös selvittää markkinointiviestinnän tueksi, millainen tapahtuman sisältö houkuttelisi yleisöä ja muotoiluyrityksiä osallistumaan tapahtumaan. Työ tulee olemaan avuksi toimeksiantajalle, jolla ei ole ollut aikaisemmin tehokasta markkinointiviestintää.
Teoreettisessa osassa tutustutaan markkinointiviestintään ja käydään läpi sitä käsitteenä, pureudutaan suunnitteluun ja tavoitteisiin sekä käsitellään kohderyhmiä ja viestintäkanavia. Lopuksi käydään läpi visuaalisen viestinnän ja brändin tärkeyttä markkinointiviestinnässä.
Tutkimusmenetelminä hyödynnetään benchmarking-menetelmää, kartoittamaan muiden saman tyylisten tapahtumien sisältöä sekä heidän markkinointiviestintäänsä. Toisena menetelmänä järjestetään osallistava työpaja potentiaalisille asiakkaille eli kuluttajille ja heidän avullaan selvitetään tapahtuman kehittämiskohteita sekä missä kanavissa ja millaista markkinointiviestintää he seuraavat. Kolmantena menetelmänä toteutetaan teemahaastattelu kolmelle muotoilualan yritykselle, jossa pohditaan millainen sisältö sekä markkinointiviestintä tukisi heidän osallistumistaan tapahtumassa.
Työn avulla saatiin tuloksia, joidenka avulla pystyttiin luomaan tapahtumalle markkinointiviestintästrategia. Tuloksista ilmeni muun muassa, että tapahtuman kohderyhmä on pääsääntöisesti aikuiset naisoletetut, jotka asuvat Etelä-Pohjanmaalla. Tapahtumaa kannattaa markkinoida useissa eri kanavissa ja tärkeimmät ovat verkkosivut, Instagram ja Facebook kanavat. Kohderyhmiä tavoitetaan myös ulko-, lehti- ja sähköpostimarkkinoinnin avulla. Tuloksista selvisi, että tapahtuman potentiaaliset muotoiluyritykset voidaan tavoittaa myös samoista kanavista kuin tapahtuman kuluttajat. Houkuttelevaan tapahtuman sisältöön saatiin paljon kehitysideoita, joita voidaan toteuttaa tulevaisuudessa.
Teoreettisessa osassa tutustutaan markkinointiviestintään ja käydään läpi sitä käsitteenä, pureudutaan suunnitteluun ja tavoitteisiin sekä käsitellään kohderyhmiä ja viestintäkanavia. Lopuksi käydään läpi visuaalisen viestinnän ja brändin tärkeyttä markkinointiviestinnässä.
Tutkimusmenetelminä hyödynnetään benchmarking-menetelmää, kartoittamaan muiden saman tyylisten tapahtumien sisältöä sekä heidän markkinointiviestintäänsä. Toisena menetelmänä järjestetään osallistava työpaja potentiaalisille asiakkaille eli kuluttajille ja heidän avullaan selvitetään tapahtuman kehittämiskohteita sekä missä kanavissa ja millaista markkinointiviestintää he seuraavat. Kolmantena menetelmänä toteutetaan teemahaastattelu kolmelle muotoilualan yritykselle, jossa pohditaan millainen sisältö sekä markkinointiviestintä tukisi heidän osallistumistaan tapahtumassa.
Työn avulla saatiin tuloksia, joidenka avulla pystyttiin luomaan tapahtumalle markkinointiviestintästrategia. Tuloksista ilmeni muun muassa, että tapahtuman kohderyhmä on pääsääntöisesti aikuiset naisoletetut, jotka asuvat Etelä-Pohjanmaalla. Tapahtumaa kannattaa markkinoida useissa eri kanavissa ja tärkeimmät ovat verkkosivut, Instagram ja Facebook kanavat. Kohderyhmiä tavoitetaan myös ulko-, lehti- ja sähköpostimarkkinoinnin avulla. Tuloksista selvisi, että tapahtuman potentiaaliset muotoiluyritykset voidaan tavoittaa myös samoista kanavista kuin tapahtuman kuluttajat. Houkuttelevaan tapahtuman sisältöön saatiin paljon kehitysideoita, joita voidaan toteuttaa tulevaisuudessa.