Tyypin 1 diabetesta sairastavan leikki-ikäisen lapsen hoitopolku : käsikirjoitus virtuaalisesta oppimispolusta sairaanhoitajaopiskelijoille
Lehtimäki, Elli; Kirpu, Elina (2022)
Lehtimäki, Elli
Kirpu, Elina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090119770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090119770
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä tyypin 1 diabetekseen sairastuneen leikki-ikäisen lapsen hoitopolun käsikirjoitus virtuaalipeliin sairaanhoitajaopiskelijoille kirjallisuuskatsaukseen perustuen (n = 18). Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Opinnäytetyön tavoitteena on virtuaalipelin kautta edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden diabeteksen osaamista, oppimista ja innostusta opiskeluun sekä uuden oppimiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Turun ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyössä rakennettiin virtuaalipeliin käsikirjoitus. Tuotoksena syntyi case-pohja, johon tehtiin 17 kysymystä. Vastaukset kysymyksiin ovat monivalintaisia, joissa voi olla yksi tai useampi oikea vastausvaihtoehto. Virtuaalipeli alkaa siten, että case-potilas tulee oireineen osastojaksolle. Peli etenee valitsemalla oikeat vastaukset, joista saa pisteen ja vääristä vastauksista miinuspisteen. Pelaaja saa pelin loputtua arvosanan pisteiden perusteella. Jatkokehityksenä käsikirjoituksesta olisi mahdollista luoda virtuaalipeli, jota voitaisiin hyödyntää ammattikorkeakouluissa sairaanhoitajaopiskelijoille yhtenä oppimisen menetelmänä.
Opinnäytetyössä rakennettiin virtuaalipeliin käsikirjoitus. Tuotoksena syntyi case-pohja, johon tehtiin 17 kysymystä. Vastaukset kysymyksiin ovat monivalintaisia, joissa voi olla yksi tai useampi oikea vastausvaihtoehto. Virtuaalipeli alkaa siten, että case-potilas tulee oireineen osastojaksolle. Peli etenee valitsemalla oikeat vastaukset, joista saa pisteen ja vääristä vastauksista miinuspisteen. Pelaaja saa pelin loputtua arvosanan pisteiden perusteella. Jatkokehityksenä käsikirjoituksesta olisi mahdollista luoda virtuaalipeli, jota voitaisiin hyödyntää ammattikorkeakouluissa sairaanhoitajaopiskelijoille yhtenä oppimisen menetelmänä.