Valkolakin varmistus : Lukion keskeyttämisen ehkäiseminen opiskelijoita tukemalla
Romo, Riitta (2014)
Romo, Riitta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096910
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa opintojensa keskeyttämisvaarassa olevien lappeenrantalaislukiolaisten ongelmien laadusta sekä tuen tarpeesta. Tähän tarpeeseen yhden ratkaisun voisi tarjota lukiopaja, jossa nuorisotyöllä ja työpajatoiminnalla olisi olennainen rooli. Opintojen keskeyttäminen on yksi syrjäytymisen riskitekijä silloin, kun nuori on kokonaan opintonsa jättävä ns. negatiivinen keskeyttäjä, eikä koulutusmuodosta toiseen vaihtaja. Negatiivisen keskeyttäjän tulevaisuus näyttää huonolta nyky-yhteiskunnassa, kun työelämä vaatii yhä enemmän osaamista ja koulutusta. Niin nuoren itsensä kuin yhteiskunnan kannalta on tehtävä kaikki voitava, jotta opinnot eivät keskeytyisi.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluin. Haastatellut nuoret opiskelivat Lappeenrannan lukioissa ensimmäisellä ja kolmannella vuosikurssilla. Haastattelut tehtiin huhti- ja toukokuussa 2013. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Haastatellut nuoret kokivat väsymystä ja ahdistusta, yksinäisyyttä ja oppimisvaikeuksia, mutta niiden vastapainoksi heillä oli läheisistä koostuva tukiverkosto, jolle he saattoivat puhua vaikeuksistaan. Tämä verkosto ei kuitenkaan välttämättä pystynyt tukemaan nuorta opintojen loppuun saamisessa. Mikäli lukioon on tultu vain ammatinvalinnan jatkoajalle, ei opintoihin välttämättä sitouduta, mikä saattaa aiheuttaa opintojen keskeyttämisen.
Haastatellut opiskelijat kantavat itse vastuun opintojensa sujumisesta, eivätkä odota koulun järjestävän heille opintoja tukevaa toimintaa. Heidän mielestään esimerkiksi lukiopajatoiminnasta olisi kuitenkin hyötyä monelle opiskelijalle, mikäli sellaista olisi tarjolla.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluin. Haastatellut nuoret opiskelivat Lappeenrannan lukioissa ensimmäisellä ja kolmannella vuosikurssilla. Haastattelut tehtiin huhti- ja toukokuussa 2013. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Haastatellut nuoret kokivat väsymystä ja ahdistusta, yksinäisyyttä ja oppimisvaikeuksia, mutta niiden vastapainoksi heillä oli läheisistä koostuva tukiverkosto, jolle he saattoivat puhua vaikeuksistaan. Tämä verkosto ei kuitenkaan välttämättä pystynyt tukemaan nuorta opintojen loppuun saamisessa. Mikäli lukioon on tultu vain ammatinvalinnan jatkoajalle, ei opintoihin välttämättä sitouduta, mikä saattaa aiheuttaa opintojen keskeyttämisen.
Haastatellut opiskelijat kantavat itse vastuun opintojensa sujumisesta, eivätkä odota koulun järjestävän heille opintoja tukevaa toimintaa. Heidän mielestään esimerkiksi lukiopajatoiminnasta olisi kuitenkin hyötyä monelle opiskelijalle, mikäli sellaista olisi tarjolla.