Uusiutuvan energian liikennekäytön lisäämisen ympäristövaikutukset
Niemelä, Erna (2022)
Niemelä, Erna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090219795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090219795
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia ilmastovaikutuksia liikenteessä saadaan aikaiseksi uusiutuvan energian käytöllä. Aihe on ajankohtainen ilmastonmuutoksen hillinnän näkökulmasta ja se koskettaa jokaista. Lisäksi kansallisella tasolla Suomen tavoitellessa hiilineutraaliutta on liikenteellä ja uusiutuvan energian käytöllä merkittävä vaikutus Suomen kokonaiskasvihuonekaasupäästöihin. Suomen ilmastopolitiikkaan on kirjattu toimia ja tavoitteita kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Yksi merkittävä toimi on uusiutuvien energialähteiden käytön lisääminen tavoitteiden saavuttamiseksi. Uusiutuvaa energiaa käytetään Suomessa jo monipuolisesti, mutta tulevaisuudessa tavoitteena on luopua fossiilisista polttoaineista kokonaan. Suomen kansallisena tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä.
Tutkimusongelma on uusiutuvan energian vaikutus tieliikenteen ilmastovaikutuksiin. Työssä vastataan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Minkälaisia ilmastovaikutuksia saadaan aikaiseksi, kun fossiilisia polttoaineita korvataan uusiutuvalla energialla? Mitä toimia vaaditaan, jotta tieliikenteelle asetetut päästötavoitteet saavutetaan? Opinnäytetyö toteutettiin teoreettisena kirjallisuustutkimuksena. Menetelmänä käytettiin kirjallisten lähteiden analysointia. Lisäksi työssä on analysoitu tilastotietoja. Analyysia varten lähdeaineistoa on kerätty laajasti eri lähteistä. Aineistoa on tutkittu ja vertailtu keskenään. Lähdeaineistona on käytetty alan kirjallisuutta sekä aiheeseen liittyviä aiempien tutkimuksia, selvityksiä ja lakeja.
Tieliikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 20 prosenttia. Tieliikenteestä syntyy hiilidioksidipäästöjä ja muita ilmansaasteita sekä lähipäästöjä, jotka vaikuttavat ilmastonmuutokseen kiihdyttävästi. Tieliikenteen päästöjä ja ilmastovaikutuksia pystytään pienentämään mm. uusiutuvan energian osuuden lisäämisellä liikennepolttoaineissa, uudistamalla ja tehostamalla autokantaa ja liikennejärjestelmää sekä myöntämällä erinäisiä tukia ja etuuksia vaihtoehtoisen käyttövoiman hankintaan. Suurimmat ja nopeimmat vaikutukset saadaan aikaan uusiutuvan energian osuuden lisäämisellä tieliikennekäytössä. Tieliikenteen sähköistämisellä sekä vuonna 2035 voimaan tulevalla polttomoottorikiellolla tieliikenteen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä saadaan vähennettyä merkittävästi entistä nopeammalla tahdilla. Uusiutuvien energialähteiden käyttö vähentää tieliikenteestä aiheutuvia päästöjä ja ilmastovaikutuksia huomattavasti.
Tutkimusongelma on uusiutuvan energian vaikutus tieliikenteen ilmastovaikutuksiin. Työssä vastataan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Minkälaisia ilmastovaikutuksia saadaan aikaiseksi, kun fossiilisia polttoaineita korvataan uusiutuvalla energialla? Mitä toimia vaaditaan, jotta tieliikenteelle asetetut päästötavoitteet saavutetaan? Opinnäytetyö toteutettiin teoreettisena kirjallisuustutkimuksena. Menetelmänä käytettiin kirjallisten lähteiden analysointia. Lisäksi työssä on analysoitu tilastotietoja. Analyysia varten lähdeaineistoa on kerätty laajasti eri lähteistä. Aineistoa on tutkittu ja vertailtu keskenään. Lähdeaineistona on käytetty alan kirjallisuutta sekä aiheeseen liittyviä aiempien tutkimuksia, selvityksiä ja lakeja.
Tieliikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 20 prosenttia. Tieliikenteestä syntyy hiilidioksidipäästöjä ja muita ilmansaasteita sekä lähipäästöjä, jotka vaikuttavat ilmastonmuutokseen kiihdyttävästi. Tieliikenteen päästöjä ja ilmastovaikutuksia pystytään pienentämään mm. uusiutuvan energian osuuden lisäämisellä liikennepolttoaineissa, uudistamalla ja tehostamalla autokantaa ja liikennejärjestelmää sekä myöntämällä erinäisiä tukia ja etuuksia vaihtoehtoisen käyttövoiman hankintaan. Suurimmat ja nopeimmat vaikutukset saadaan aikaan uusiutuvan energian osuuden lisäämisellä tieliikennekäytössä. Tieliikenteen sähköistämisellä sekä vuonna 2035 voimaan tulevalla polttomoottorikiellolla tieliikenteen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä saadaan vähennettyä merkittävästi entistä nopeammalla tahdilla. Uusiutuvien energialähteiden käyttö vähentää tieliikenteestä aiheutuvia päästöjä ja ilmastovaikutuksia huomattavasti.