Kulttuurierojen merkitys kansainvälisen venejälleenmyyjäverkoston vuorovaikutuksessa
Hautamäki, Jon (2022)
Hautamäki, Jon
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090119777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090119777
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Saxdor Yachts Oy:n kansainvälisen jälleenmyyjäverkoston kulttuurieroja ja niiden merkitystä vuorovaikutuksessa. Toimeksiantona oli tutkia kulttuurieroja ja niiden merkitystä kansainvälisen venejälleenmyyjäverkoston päivittäisessä vuorovaikutuksessa ja löytää mahdollisia kehittämiskohteita. Kehittämistyön tuloksena tehtiin kehittämisehdotus, joka esiteltiin toimeksiantajalle. Teoriapohjana käytettiin venealaan, kulttuurieroihin ja vuorovaikutukseen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyötä varten tehtiin myös kyselylomake, jonka avulla saatiin tietoa kulttuurieroista suoraan jälleenmyyjiltä. Kysely suunnattiin kymmenelle Saxdor -jälleenmyyjälle eri puolilta maailmaa.
Työn muina tavoitteina oli tukea toimeksiantajan halua johtaa kaikkea liiketoimintaan liittyvää muutosta datan avulla. Parannusehdotusten tarkoituksena oli poistaa pullonkauloja toimeksiantajan ja jälleenmyyjäverkoston kommunikaatiosta ja päivittäistoiminnasta. Tuloksena havaittiin, että jälleenmyyjäverkostossa oli kulttuurieroja, mutta ne eivät ole juurisyy kommunikaatiohaasteisiin. Syy oli toimeksiantajan omissa toimintamalleissa ja vuorovaikutustavoissa, joita parantamaan tehtiin jälleenmyyjän käsikirja sekä kehittämisehdotukset toimintamalleihin vuorovaikutukseen liittyen.
Työn muina tavoitteina oli tukea toimeksiantajan halua johtaa kaikkea liiketoimintaan liittyvää muutosta datan avulla. Parannusehdotusten tarkoituksena oli poistaa pullonkauloja toimeksiantajan ja jälleenmyyjäverkoston kommunikaatiosta ja päivittäistoiminnasta. Tuloksena havaittiin, että jälleenmyyjäverkostossa oli kulttuurieroja, mutta ne eivät ole juurisyy kommunikaatiohaasteisiin. Syy oli toimeksiantajan omissa toimintamalleissa ja vuorovaikutustavoissa, joita parantamaan tehtiin jälleenmyyjän käsikirja sekä kehittämisehdotukset toimintamalleihin vuorovaikutukseen liittyen.