Kuljettamatta jättäminen ensihoidossa : case-pohjainen ennakkotehtävä ensihoitajaopiskelijoille
Kähkönen, Sara-Sofia; Elina, Oja; Piia, Ruuska (2022)
Kähkönen, Sara-Sofia
Elina, Oja
Piia, Ruuska
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090619932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090619932
Tiivistelmä
Suomessa keskimäärin 40 % ensihoidon tehtävistä ei johda potilaan kuljettamiseen jatkohoitoon. Vielä kaksi vuosikymmentä sitten ensihoidon pääasiallisena tehtävänä oli kuljettaa potilas sairaalahoitoon ja antaa tarvittaessa vain välitön ensiapu. Nykypäivänä ensihoidon toimenkuva on laajentunut huomattavasti käsittäen potilaan hoidon tarpeen arvioinnin, tarvittavien hoitotoimenpiteiden tekemisen sekä tarvittaessa potilaan kuljettamisen jatkohoitoon. Hyödyntämällä ensihoitajien ammattitaitoa hoidon tarpeen arvioinnissa, vapautetaan resursseja kiireellistä hoitoa tarvitseville ja vähennetään päivystysalueiden ruuhkautumista. Terveydenhuollon suuren kuormituksen vuoksi kuljettamatta jättäminen on tällä hetkellä äärimmäisen ajankohtainen aihe.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa case-pohjainen ennakkotehtävä ja monivalintakysely kuljettamatta jättämisestä ensihoidossa Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa ensihoitajaopiskelijoiden valmiuksia arvioida potilaan kuljetuksen tarvetta ja ymmärtää päätöksentekoprosessia kuljettamatta jättämisen taustalla. Case-pohjaisessa oppimismenetelmässä jo opittua tietoa sovelletaan tosielämän kaltaisiin tilanteisiin, aktivoiden ja kannustaen opiskelijoita oma-aloitteiseen pohdintaan sekä ongelmanratkaisuun.
Tämä opinnäytetyö perustuu kirjallisuuskatsaukseen kuljettamatta jättämisestä ensihoidossa, jonka pohjalta case-pohjainen ennakkotehtävä sekä monivalintakysely tuotettiin. Kirjallisuuskatsaus pohjautuu ensihoidon koulutusohjelmassa käytössä oleviin oppimateriaaleihin, ensihoidon toimintaa määritteleviin lakeihin, aihetta käsitteleviin artikkeleihin, tutkimuksiin sekä suulliseen tiedonantoon. Ennakkotehtävässä esitellään useita potilastapauksia, joihin liittyy monivalintakysymyksiä. Ensihoitajaopiskelijan täytyy tehdä päätös potilaan kuljettamisesta tai kuljettamatta jättämisestä sekä valita oikea X-koodi. Opiskelijan vastattua potilastapaukseen opiskelija saa perustellun mallivastauksen tehtävän oikeaoppisesta suorittamisesta. Tehtävien avulla opiskelijat pääsevät harjoittelemaan ensihoidon tilanteita, joissa täytyy tehdä päätöksiä potilaan kuljettamisen tarpeesta, ja näin saavat valmiuksia tosielämän tilanteisiin. In Finland approximately 40% of the prehospital emergency care patients are non-conveyed to the hospital. Only two decades ago the main purpose of prehospital emergency care was to convey patient to the hospital and perform only necessary emergency care. Nowadays prehospital emergency care includes assessment of treatment need, treatment of the patient and if necessary, conveyance to the hospital. By utilizing the paramedics’ ability to assess the patient’s need for care, more resources are available for patients in need of urgent care. This also decreases the congestion of emergency departments. Due to the stress health care field is facing today, this is truly important and current topic.
The purpose of this thesis was to create a case-based pre-assignment and multiple-choice questionnaire of non-conveyance in prehospital emergency care. The pre-assignment is made for the emergency care students in Turku University of Applied Sciences. The objective was to improve the ability of the students to assess the need of conveyance and understand the decisionmaking process behind the non-conveyance. In case-based learning (CBL) method students are able to adapt already learnt skills on to the real-lifelike emergency care situations. This activates and motivates students to unprompted discussion and problem solving.
This thesis, including the pre-assignment and multiple-choice questionnaire is based on literature review of non-conveyance in prehospital emergency care. The literature review is based on educational materials that are used in emergency care education, laws that determine emergency care, articles and research written on the topic and oral statements. Pre-assignment presents multiple patient cases, with multiple-choice questions based on the cases. Emergency care students must make non-conveyance decisions and choose the right X-code. After answering the patient case the student will be given a correct explanation of the right answer.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa case-pohjainen ennakkotehtävä ja monivalintakysely kuljettamatta jättämisestä ensihoidossa Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa ensihoitajaopiskelijoiden valmiuksia arvioida potilaan kuljetuksen tarvetta ja ymmärtää päätöksentekoprosessia kuljettamatta jättämisen taustalla. Case-pohjaisessa oppimismenetelmässä jo opittua tietoa sovelletaan tosielämän kaltaisiin tilanteisiin, aktivoiden ja kannustaen opiskelijoita oma-aloitteiseen pohdintaan sekä ongelmanratkaisuun.
Tämä opinnäytetyö perustuu kirjallisuuskatsaukseen kuljettamatta jättämisestä ensihoidossa, jonka pohjalta case-pohjainen ennakkotehtävä sekä monivalintakysely tuotettiin. Kirjallisuuskatsaus pohjautuu ensihoidon koulutusohjelmassa käytössä oleviin oppimateriaaleihin, ensihoidon toimintaa määritteleviin lakeihin, aihetta käsitteleviin artikkeleihin, tutkimuksiin sekä suulliseen tiedonantoon. Ennakkotehtävässä esitellään useita potilastapauksia, joihin liittyy monivalintakysymyksiä. Ensihoitajaopiskelijan täytyy tehdä päätös potilaan kuljettamisesta tai kuljettamatta jättämisestä sekä valita oikea X-koodi. Opiskelijan vastattua potilastapaukseen opiskelija saa perustellun mallivastauksen tehtävän oikeaoppisesta suorittamisesta. Tehtävien avulla opiskelijat pääsevät harjoittelemaan ensihoidon tilanteita, joissa täytyy tehdä päätöksiä potilaan kuljettamisen tarpeesta, ja näin saavat valmiuksia tosielämän tilanteisiin.
The purpose of this thesis was to create a case-based pre-assignment and multiple-choice questionnaire of non-conveyance in prehospital emergency care. The pre-assignment is made for the emergency care students in Turku University of Applied Sciences. The objective was to improve the ability of the students to assess the need of conveyance and understand the decisionmaking process behind the non-conveyance. In case-based learning (CBL) method students are able to adapt already learnt skills on to the real-lifelike emergency care situations. This activates and motivates students to unprompted discussion and problem solving.
This thesis, including the pre-assignment and multiple-choice questionnaire is based on literature review of non-conveyance in prehospital emergency care. The literature review is based on educational materials that are used in emergency care education, laws that determine emergency care, articles and research written on the topic and oral statements. Pre-assignment presents multiple patient cases, with multiple-choice questions based on the cases. Emergency care students must make non-conveyance decisions and choose the right X-code. After answering the patient case the student will be given a correct explanation of the right answer.