Digitaalisen luovuusoppimateriaalin visuaalinen suunnittelu
Wessberg, Nanette (2014)
Wessberg, Nanette
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147908
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Digitaalisen luovuusoppimateriaalin visuaalinen suunnittelu. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tavoitteena oli rakentaa inspiroiva, toteutustavaltaan uudenlainen ja aiheensa näköinen digitaalinen verkko-oppikirja. Julkaisun tarkoitus on toimia lyhyenä luovuusoppaana luovalla alalla opiskeleville tai itseopiskelumateriaalina aiheesta kiinnostuneille.
Sekä visuaalinen että sisällöllinen kerronnallisuus olivat keskeinen osa julkaisun suunnittelua. Tavoitteena oli tuottaa visuaalisesti rikasta ja sisällöllisesti mielenkiintoista luovuusmateriaalia. Lisäksi julkaisussa hyödynnettiin interaktiivisia elementtejä sisällön tukena.
Luovuusjulkaisu toteutettiin verkkosivuna, mutta käyttöliittymältään julkaisun ulkoasu säilytettiin perinteisenä kirjana. Tekijän vastuulla oli toteuttaa julkaisun visuaalinen ulkoasu ja taitto. Visuaalisen ulkoasun suunnitteluun kuuluivat olennaisena osana graafinen käyttöliittymäsuunnittelu, taitto sekä kuvituksen suunnittelu. Omat haasteensa taittotyöhön toi valmiin sisällön puuttuminen, jonka vuoksi visuaalista taittoa ei voitu vielä tässä vaiheessa hioa loppuun saakka.
Syntynyt materiaali on hyvä esimerkki siitä, kuinka oppimateriaalia voidaan rikastaa tekstin ja kuvien välisen vuorovaikutuksen avulla.
Sekä visuaalinen että sisällöllinen kerronnallisuus olivat keskeinen osa julkaisun suunnittelua. Tavoitteena oli tuottaa visuaalisesti rikasta ja sisällöllisesti mielenkiintoista luovuusmateriaalia. Lisäksi julkaisussa hyödynnettiin interaktiivisia elementtejä sisällön tukena.
Luovuusjulkaisu toteutettiin verkkosivuna, mutta käyttöliittymältään julkaisun ulkoasu säilytettiin perinteisenä kirjana. Tekijän vastuulla oli toteuttaa julkaisun visuaalinen ulkoasu ja taitto. Visuaalisen ulkoasun suunnitteluun kuuluivat olennaisena osana graafinen käyttöliittymäsuunnittelu, taitto sekä kuvituksen suunnittelu. Omat haasteensa taittotyöhön toi valmiin sisällön puuttuminen, jonka vuoksi visuaalista taittoa ei voitu vielä tässä vaiheessa hioa loppuun saakka.
Syntynyt materiaali on hyvä esimerkki siitä, kuinka oppimateriaalia voidaan rikastaa tekstin ja kuvien välisen vuorovaikutuksen avulla.