Nykyaikainen mainostaminen liiketoimintana internetissä
Tikkala, Tomi (2014)
Tikkala, Tomi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198588
Tiivistelmä
Opinnäyteyössä perehdytään erilaisiin mainostamisen tapoihin ja keinoihin harjoittaa sen avulla liiketoimintaa internetissä. Tarkoituksena on antaa kattava ja monipuolinen kuva nykyaikaisesta internetmarkkinoinnista sekä antaa keinoja hyvään mainontaan. Opinnäytetyössä painotetaan mainostamisen mekaniikkaa erityisesti sosiaalisessa mediassa sen ajankohtaisuuden takia.
Työn teoria pohjautuu alan verkkojulkaisuihin, artikkeleihin ja käsiteltyjen sosiaalisten medioiden omiin sivuihin. Käsiteltävät mediat ovat Facebook, Twitter, Youtube ja Twitch. Mainostamisen toimimista mainituissa medioissa käsiteltiin eri näkökulmista monipuolisen kuvan saamiseksi.
Opinnäytetyössä haastateltiin internetmarkkinoinnin alalla vuosia toiminutta Marko Valkeejärveä. Haastattelun tarkoitus oli selvittää, mitä markkinointi internetissä käytännössä tarkoittaa mainostajalle. Sen avulla selvitettiin myös tehokkaimpia ja parhaimpia keinoja tehdä rahaa mainonnalla verkossa.
Työssä huomioitiin myös oleellisimpia internetmainontaa rajoittavia tekijöitä, kuten erilaiset mainoksenesto-ohjelmat ja yhteiskunnalliset rajoitteet. Rajoitteita käsiteltiin sekä mainostajien, että muiden internetin käyttäjien näkökulmasta.
Selvityksen perusteella voi todeta, että Internet ja sosiaalinen media tarjoavat lukuisia keinoja sekä yrityksille, että yksityishenkilöille tehdä rahaa mainostamisen avulla. Suosituimmat mediat tarjoavat valmiit kohderyhmät, budjetit, työkalut mainostamiseen ja seurantaan, sekä kattavat ohjeet mainostamisen toiminnasta kussakin mediassa. Mainostajan työksi jää täten vain päättää mitä kampanjaltansa haluaa, kattavat keinot mainostamiseen ovat jo olemassa.
Mainostajien lisäksi yksityishenkilöt voivat hyötyä mainoksista rahallisesti internetissä, esimerkiksi antamalla mainostajien mainostaa omilla Youtube-videoilla, kanavilla tai sivustoilla. Internet tarjoaa siis erittäin monipuoliset keinot tehdä mainostamisella rahaa. Tässä opinnäytetyössä ei pyritä selvittämään kaikkia Internetin tarjoamia mahdollisuuksia tehdä mainostamisesta liiketoimintaa. Tarkoituksena on selvittää oleellisimmat, tehokkaimmat ja ajankohtaisimmat alan keinot ja niiden toiminta.
Työn teoria pohjautuu alan verkkojulkaisuihin, artikkeleihin ja käsiteltyjen sosiaalisten medioiden omiin sivuihin. Käsiteltävät mediat ovat Facebook, Twitter, Youtube ja Twitch. Mainostamisen toimimista mainituissa medioissa käsiteltiin eri näkökulmista monipuolisen kuvan saamiseksi.
Opinnäytetyössä haastateltiin internetmarkkinoinnin alalla vuosia toiminutta Marko Valkeejärveä. Haastattelun tarkoitus oli selvittää, mitä markkinointi internetissä käytännössä tarkoittaa mainostajalle. Sen avulla selvitettiin myös tehokkaimpia ja parhaimpia keinoja tehdä rahaa mainonnalla verkossa.
Työssä huomioitiin myös oleellisimpia internetmainontaa rajoittavia tekijöitä, kuten erilaiset mainoksenesto-ohjelmat ja yhteiskunnalliset rajoitteet. Rajoitteita käsiteltiin sekä mainostajien, että muiden internetin käyttäjien näkökulmasta.
Selvityksen perusteella voi todeta, että Internet ja sosiaalinen media tarjoavat lukuisia keinoja sekä yrityksille, että yksityishenkilöille tehdä rahaa mainostamisen avulla. Suosituimmat mediat tarjoavat valmiit kohderyhmät, budjetit, työkalut mainostamiseen ja seurantaan, sekä kattavat ohjeet mainostamisen toiminnasta kussakin mediassa. Mainostajan työksi jää täten vain päättää mitä kampanjaltansa haluaa, kattavat keinot mainostamiseen ovat jo olemassa.
Mainostajien lisäksi yksityishenkilöt voivat hyötyä mainoksista rahallisesti internetissä, esimerkiksi antamalla mainostajien mainostaa omilla Youtube-videoilla, kanavilla tai sivustoilla. Internet tarjoaa siis erittäin monipuoliset keinot tehdä mainostamisella rahaa. Tässä opinnäytetyössä ei pyritä selvittämään kaikkia Internetin tarjoamia mahdollisuuksia tehdä mainostamisesta liiketoimintaa. Tarkoituksena on selvittää oleellisimmat, tehokkaimmat ja ajankohtaisimmat alan keinot ja niiden toiminta.