B2B-myynnin nykytila ja haasteet Suomessa
Ylimaula, Jukka (2014)
Ylimaula, Jukka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208764
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutki B2B-myynnin nykytilaa valituissa suomalaisissa yrityksissä. Tutkimuksen tavoite oli selvittää myyntijohdon mielestä B2B-myynnissä tärkeitä asioita ja hahmottaa tapaa, jolla organisaatio toimii yhteistyössä myynnissä. Näin teemojen pohjalta opinnäytetyö pyrki muodostamaan ajankuvan suomalaisesta B2B-myynnistä.
Opinnäytetyö muodostuu teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Teoreettinen osuus tutkii myyntiä sekä myyjän että ostajan näkökulmasta. Myös asiakassuhteita ja myynnin roolia arvon tuotannossa käsitellään lyhyesti. Teorian pohjalta rakentuu teoreettinen viitekehys, jonka pääasiallinen tarkoitus on asettaa tutkimustulokset teoreettiseen kontekstiin. Empiirinen osuus etsii tutkimusaineistosta vastauksia tutkimuskysymyksiin ja pyrkii muodostamaan selkeän kuvan tutkittavien yritysten myynnin nykytilasta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka kohteena olivat suomalaiset B2B-myyntiä tekevät yritykset. Tutkimusaineistona olivat MANIA-tutkimushanketta varten tehdyt viisi alkuhaastattelua, joiden kohteena oli yritysten myynnillinen johto. Litteroitu aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, millä pyrittiin saamaan tutkittavista ilmiöistä selkeä kuva. Tutkimustulokset koottiin yhteen ja verrattiin sekä osittain yhdistettiin teoreettiseen viitekehykseen ilmiöiden laajemman ymmärryksen muodostamiseksi.
Tutkimustuloksista muodostunut ajankuva suomalaisesta B2B-myynnistä koostuu viidestä osasta. Ensimmäinen osa kuvaa B2B-myynnin menestystekijöitä myyntijohdon näkökulmasta. Toinen osa kuvaa tapaa, jolla yritykset myyvät tai ainakin pyrkivät myymään tuotteitaan. Kolmannessa osassa käsitellään hiljaista ostoprosessia ja suhdanteita sekä niiden vaikutusta ostamiseen. Neljäs osa selittää tapaa, jolla organisaatiot toimivat yhteistyössä myynnissä, ja viimeinen osa kertoo myyntijohtajien näkemyksiä B2B-myynnin kohtaamista haasteista.
Teoreettinen viitekehys vaikuttaa soveltuneen aiheen käsittelyyn tai ainakaan tutkimustulokset eivät olleet sen kanssa ristiriidassa. Tutkimustulokset voivat olla relevantteja vastaavassa tilanteessa oleville yrityksille, mutta tulosten ei voida katsoa edustavan kaikki suomalaisia B2B-myynnissä toimivia yrityksiä.
Opinnäytetyö muodostuu teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Teoreettinen osuus tutkii myyntiä sekä myyjän että ostajan näkökulmasta. Myös asiakassuhteita ja myynnin roolia arvon tuotannossa käsitellään lyhyesti. Teorian pohjalta rakentuu teoreettinen viitekehys, jonka pääasiallinen tarkoitus on asettaa tutkimustulokset teoreettiseen kontekstiin. Empiirinen osuus etsii tutkimusaineistosta vastauksia tutkimuskysymyksiin ja pyrkii muodostamaan selkeän kuvan tutkittavien yritysten myynnin nykytilasta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka kohteena olivat suomalaiset B2B-myyntiä tekevät yritykset. Tutkimusaineistona olivat MANIA-tutkimushanketta varten tehdyt viisi alkuhaastattelua, joiden kohteena oli yritysten myynnillinen johto. Litteroitu aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, millä pyrittiin saamaan tutkittavista ilmiöistä selkeä kuva. Tutkimustulokset koottiin yhteen ja verrattiin sekä osittain yhdistettiin teoreettiseen viitekehykseen ilmiöiden laajemman ymmärryksen muodostamiseksi.
Tutkimustuloksista muodostunut ajankuva suomalaisesta B2B-myynnistä koostuu viidestä osasta. Ensimmäinen osa kuvaa B2B-myynnin menestystekijöitä myyntijohdon näkökulmasta. Toinen osa kuvaa tapaa, jolla yritykset myyvät tai ainakin pyrkivät myymään tuotteitaan. Kolmannessa osassa käsitellään hiljaista ostoprosessia ja suhdanteita sekä niiden vaikutusta ostamiseen. Neljäs osa selittää tapaa, jolla organisaatiot toimivat yhteistyössä myynnissä, ja viimeinen osa kertoo myyntijohtajien näkemyksiä B2B-myynnin kohtaamista haasteista.
Teoreettinen viitekehys vaikuttaa soveltuneen aiheen käsittelyyn tai ainakaan tutkimustulokset eivät olleet sen kanssa ristiriidassa. Tutkimustulokset voivat olla relevantteja vastaavassa tilanteessa oleville yrityksille, mutta tulosten ei voida katsoa edustavan kaikki suomalaisia B2B-myynnissä toimivia yrityksiä.