Socialpedagogisk hästverksamhet som stöd för barns och ungdomars sociala färdigheter : En kvalitativ studie ur de professionellas perspektiv
Forsman, Sabina (2014)
Forsman, Sabina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208789
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on lisätä tietoa siitä miten sosiaalipedagogisen hevostoiminnan avulla voi tukea lasten ja nuorten sosiaalisia taitoja. Tutkimuskysymykseni ovat : mitkä ovat ne haasteet mitä lapsilla ja nuorilla on heidän sosiaalisissa taidoissaan sekä mitkä ovat menetelmät ja työskentelytavat millä lasten ja nuorten sosiaalisia taitoja voitaisiin tukea. Teoreettisessa osassa käsittelen lasten ja nuorten sosiaalisia taitoja, mitkä ovat yleisimmät haasteet sekä miten sosiaalisia taitoja voi harjoitella. Lisäksi tulen käsittelemään sosiaalipedagogiikka ja sosiaalipedagogista hevostoimintaa sekä mitä työskentelytapoja voidaan käyttää. Työni on osoitettu lasten ja nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille esim. opettajille, lastentarhanopettajille sekä muille lastentarhan työntekijöille sekä lastensuojelun että hoitotyön ammattilaisille. Tähän työhön olen haastatellut viittä sosiaalipedagogista hevostoimintaa harjoittavaa ammattilaista. Valintakriteereinä on että haastateltavat ovat harjoittaneet sosiaalipedagogista hevostoimintaa yli vuoden, heillä on sosiaalipedagogisen hevostoiminnan täydennyskoulutus sekä aikaisempi korkeakoulukoulutus sosiaalialalta, koulutusalalta tai sairaanhoitoalalta. Haastattelumetodina käytin puolistrukturoitua haastattelua joka nauhoitettiin. Tulosten mukaan haastateltavien asiakkailla on melko samanlaisia haasteita sosiaalisissa taidoissaan: useimmiten esiintyvät haasteet ovat tunteiden tunnistaminen ja ilmaisu, aggressivisuus, keskittymisvaikeudet sekä kykenemättömyys kuunnella ja ottaa vastaan ohjeita. Myös haastateltavien työskentelytavat ja menetelmät ovat pohjiltaan samoja, kaikki haastateltavat luottivat käytännön tallitöihin sekä hevosen käyttäminen peilinä lapsen ja nuoren oman hyvinvoinnin kannalta.