Brand image and identity : Case Lumene Oy
Helin, Sasi (2014)
Helin, Sasi
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208709
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä brändi imagon, identiteetin ja brändin rakentamisen pääkomponentit ja käsitteet lukijalle. Tapaustutkimuksessa tutkittiin Lumene Oy:n tämänhetkistä brändi identiteettiä ja imagoa Suomessa.
Tutkimuksen kohderyhmä oli pääkaupunkiseudulla asuvat 19-30-vuotiaat naiset. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä.
Tutkimuksessa oli kolme pääkysymystä, joiden avulla selvitettiin Lumene Oy:n brändi identiteetti, tämänhetkinen brändi imago tutkimuksen kohderyhmän mukaan ja vastaako yrityksen brändi imago identiteettiä. Tutkimus esitteli tärkeimmät brändien strategiset päätökset ja brändi identiteetin rakenteen. ”The brand personality scale (BPS): The Big Five” -malli ja David A. Aakerin ”the four perspectives” -teoria esiteltiin.
Tutkimuksen tulokset esiteltiin komessa osassa; ensimmäinen osa analysoi kuinka Lumene Oy pyrkii tulemaan mielletyksi ja analysoi yrityksen brändi identiteettiä. Toinen osa analysoi tutkimuksessa toteutetun kyselyn tulosten perusteella Lumene Oy:n brändi imagoa. Kolmas osa analysoi brändi identiteetin ja imagon eroja ”perceptual map” – havaintokarttojen pohjalta.
Lumene Oy on onnistunut rakentamaan hyvän suhteen tuotteiden hinnan ja laadun välille, ja tutkimuksen kohderyhmä oli kaikenkaikkiaan tyytyväinen tuotteisiin. Persoonallisuusominaisuudet, joihin tutkimuksen kohderyhmä mielsi Lumene Oy:n olivat ”perinteinen”, ”luonnonläheinen” ja ”arktinen”. Yrityksen tavoitteleman brändi identiteetin ja tutkimuksen kohderyhmä mieltämän imagon välillä oli pieniä eroja; tutkimuksen kohderyhmä yhdisti Lumeneen samoja ominaisuuksia, mutta laimeammin.
Tutkimuksen kohderyhmä oli pääkaupunkiseudulla asuvat 19-30-vuotiaat naiset. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä.
Tutkimuksessa oli kolme pääkysymystä, joiden avulla selvitettiin Lumene Oy:n brändi identiteetti, tämänhetkinen brändi imago tutkimuksen kohderyhmän mukaan ja vastaako yrityksen brändi imago identiteettiä. Tutkimus esitteli tärkeimmät brändien strategiset päätökset ja brändi identiteetin rakenteen. ”The brand personality scale (BPS): The Big Five” -malli ja David A. Aakerin ”the four perspectives” -teoria esiteltiin.
Tutkimuksen tulokset esiteltiin komessa osassa; ensimmäinen osa analysoi kuinka Lumene Oy pyrkii tulemaan mielletyksi ja analysoi yrityksen brändi identiteettiä. Toinen osa analysoi tutkimuksessa toteutetun kyselyn tulosten perusteella Lumene Oy:n brändi imagoa. Kolmas osa analysoi brändi identiteetin ja imagon eroja ”perceptual map” – havaintokarttojen pohjalta.
Lumene Oy on onnistunut rakentamaan hyvän suhteen tuotteiden hinnan ja laadun välille, ja tutkimuksen kohderyhmä oli kaikenkaikkiaan tyytyväinen tuotteisiin. Persoonallisuusominaisuudet, joihin tutkimuksen kohderyhmä mielsi Lumene Oy:n olivat ”perinteinen”, ”luonnonläheinen” ja ”arktinen”. Yrityksen tavoitteleman brändi identiteetin ja tutkimuksen kohderyhmä mieltämän imagon välillä oli pieniä eroja; tutkimuksen kohderyhmä yhdisti Lumeneen samoja ominaisuuksia, mutta laimeammin.