Kadunrakennuksen hintatasoero julkinen vs. yksityinen: Case Espoo
Heiskanen, Pasi (2014)
Heiskanen, Pasi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218933
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus oli pyrkiä selvittämään hintatasoero Espoo Kaupunkitekniikka -liikelaitoksen ja yksityisten urakoitsijoiden välillä. Hintatasoero perustuu siihen, paljonko Espoon kaupungin Tekninen keskus maksaa keskimäärin kadunrakennuksesta. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään mahdollisen eron syitä.
Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus (case study) ja se toteutettiin triangulaarisesti siten, että yhdistettiin kvantitatiivinen osuus ja kvalitatiivinen osuus. Metodeina olivat otostutkimus, puolistrukturoitu teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Mittareina kvantitatiivisessa osuudessa olivat kadunrakennuksen suoritteet eli katumetrit ja ajorataneliömetrit sekä euromäärät. Osallistuva havainnointi perustui tutkijan havainnointiin ja kokemuksiin.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Espoo Kaupunkitekniikka -liikelaitos, joka pyrkii toimimaan liiketaloudellisin periaattein kustannustehokkaasti. Toimeksiantajan tavoitteena oli käyttää tutkimuksen tuloksia kadunrakennuksen hallinnan ja kustannustehokkuuden kehittämiseen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että Espoo Kaupunkitekniikka -liikelaitoksen kadunrakennus on 21 % - 49 % kalliimpaa Espoon Tekniselle keskukselle kuin yksityisten urakoitsijoiden kadunrakennus. Liikelaitoksen ajorataneliömetrin hinta on 353 € - 435 €, kun yksityisten urakoitsijoiden ajorataneliömetrin hinta on 291 €.
Hintatasoeron syinä on, että liikelaitoksen rakentaminen on yksityisiin urakoitsijoihin verrattuna tehottomampaa ja sillä on suuremmat yleiskulut kuin yksityisillä urakoitsijoilla. Kehittämistoimenpiteiden tuleekin keskittyä juuri näiden ongelmien poistamiseen. Kehittämistoimia voisivat olla seurantajärjestelmien parantaminen ja suoriteperusteisten kannustimien käyttöönotto.
Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus (case study) ja se toteutettiin triangulaarisesti siten, että yhdistettiin kvantitatiivinen osuus ja kvalitatiivinen osuus. Metodeina olivat otostutkimus, puolistrukturoitu teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Mittareina kvantitatiivisessa osuudessa olivat kadunrakennuksen suoritteet eli katumetrit ja ajorataneliömetrit sekä euromäärät. Osallistuva havainnointi perustui tutkijan havainnointiin ja kokemuksiin.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Espoo Kaupunkitekniikka -liikelaitos, joka pyrkii toimimaan liiketaloudellisin periaattein kustannustehokkaasti. Toimeksiantajan tavoitteena oli käyttää tutkimuksen tuloksia kadunrakennuksen hallinnan ja kustannustehokkuuden kehittämiseen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että Espoo Kaupunkitekniikka -liikelaitoksen kadunrakennus on 21 % - 49 % kalliimpaa Espoon Tekniselle keskukselle kuin yksityisten urakoitsijoiden kadunrakennus. Liikelaitoksen ajorataneliömetrin hinta on 353 € - 435 €, kun yksityisten urakoitsijoiden ajorataneliömetrin hinta on 291 €.
Hintatasoeron syinä on, että liikelaitoksen rakentaminen on yksityisiin urakoitsijoihin verrattuna tehottomampaa ja sillä on suuremmat yleiskulut kuin yksityisillä urakoitsijoilla. Kehittämistoimenpiteiden tuleekin keskittyä juuri näiden ongelmien poistamiseen. Kehittämistoimia voisivat olla seurantajärjestelmien parantaminen ja suoriteperusteisten kannustimien käyttöönotto.