Studerande med särskilda behov i andra stadiets naturbruksutbildning : Fallstudie Axxell Brusaby
Fredriksson, Ida (2014)
Fredriksson, Ida
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107065
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Erityistä apua tarvitsevien opiskelijoiden määrä on yleistynyt Suomessa ja peruskouluissa onkin pantu viime vuosien aikana merkille tämä merkittävä nousu.Axxell Brusabyn opettajat ovat sitä mieltä, että nousu on huomattavissa opiskelijoissa jo nyt, mikä aiheuttaa ongelmia opetuksessa, sillä asiaa ei ole otettu huomioon tuntiresursseissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen avulla huomioida ja tarkastella laajemmalti Axxell Brusabyn koulun opiskelijoilla esiintyviä neuropsykologisia toimintahäiriöitä. Opinnäytetyössä korostetaan ja läpi käydään autismin, Aspergerin oireyhtymän, dysleksian ja ADHD:n diagnooseja.
Opinnäytetyö sisältää myös opettajien ja muiden ammattilaisten haastatteluja,joissa he pohtivat opiskelijoita, joilla on erilaisia erityistarpeita. Tämän tarkoituksena on yhdistää aihe maatalouslaan ja saada selville,sopiiko maatalousalan koulutus erityistä apua tarvitseville opiskelijoille.Työn lopputulos koostuu haastatteluvastausten ja omien kokemusten pohdinnasta.
Tulos osoittaa muun muassa, että erityistä apua tarvitsevien opiskelijoiden määrä ei ole noussut viime vuosina Axxell Brusabyssä.Maatalousalan sopivuus erityistä apua tarvitseville oppilaille riippuu siitä, kuinka vakavia heidän diagnoosinsa ovat.Opetusresurssien takaaminen erityistä apua tarvitseville opiskelijoille lienee keskeinen kysymys tulevaisuuden päätöksissä.
Erityistä apua tarvitsevien opiskelijoiden määrä on yleistynyt Suomessa ja peruskouluissa onkin pantu viime vuosien aikana merkille tämä merkittävä nousu.Axxell Brusabyn opettajat ovat sitä mieltä, että nousu on huomattavissa opiskelijoissa jo nyt, mikä aiheuttaa ongelmia opetuksessa, sillä asiaa ei ole otettu huomioon tuntiresursseissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen avulla huomioida ja tarkastella laajemmalti Axxell Brusabyn koulun opiskelijoilla esiintyviä neuropsykologisia toimintahäiriöitä. Opinnäytetyössä korostetaan ja läpi käydään autismin, Aspergerin oireyhtymän, dysleksian ja ADHD:n diagnooseja.
Opinnäytetyö sisältää myös opettajien ja muiden ammattilaisten haastatteluja,joissa he pohtivat opiskelijoita, joilla on erilaisia erityistarpeita. Tämän tarkoituksena on yhdistää aihe maatalouslaan ja saada selville,sopiiko maatalousalan koulutus erityistä apua tarvitseville opiskelijoille.Työn lopputulos koostuu haastatteluvastausten ja omien kokemusten pohdinnasta.
Tulos osoittaa muun muassa, että erityistä apua tarvitsevien opiskelijoiden määrä ei ole noussut viime vuosina Axxell Brusabyssä.Maatalousalan sopivuus erityistä apua tarvitseville oppilaille riippuu siitä, kuinka vakavia heidän diagnoosinsa ovat.Opetusresurssien takaaminen erityistä apua tarvitseville opiskelijoille lienee keskeinen kysymys tulevaisuuden päätöksissä.