Kontorama.fi - Skapandet av en webbplats
Svartström, Christoffer; Grönqvist, Jan (2014)
Svartström, Christoffer
Grönqvist, Jan
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137664
Tiivistelmä
Detta arbete beskriver arbetsprocessen för att skapa en webbplats åt företaget Kontorama Ab. Webbplatsen byggs upp från grunden med CMS-systemet WolfCMS, och ersätter företagets gamla webbplats sommaren 2014.
Syftet med den nya webbplatsen är att företaget skall få bättre synlighet på nätet, och därmed locka potentiella kunder. Kraven på webbplatsen var att den skulle vara användarvänlig och att den skulle ladda snabbt. Andra krav var att det skulle gå att mata in några reklambilder på första sidan, gärna animerade. Sidan skulle vara fullständigt tvåspråkig, och en användarmanual skulle skapas.
Som ett resultat av detta arbete skapades webbplatsen utifrån de önskemål som kunden hade. Största delen av kundens krav och önskemål kunde uppfyllas, och resultatet blev lyckat. Arbetsprocessen beskrivs närmare i detta examensarbete. This thesis describes the work process for improving the stationery company Kontorama Ab’s website. The new website is created using WolfCMS as a CMSsystem, and it replaces the old website during the summer 2014.
The goal with the new website is to add visibility for the company online, and thereby attract potential new customers.
The requirements for the website were that it should be user-friendly and have fast loading times. Other requirements were that it should be possible to add advertisements for products on the first page, preferably animated. The website must be multilingual, and a user manual should be made.
As a result, the website was created based on the requirements that the customer presented. Most of the requirements were met and the outcome was successful. The working process will be described more closely in this thesis.
Syftet med den nya webbplatsen är att företaget skall få bättre synlighet på nätet, och därmed locka potentiella kunder. Kraven på webbplatsen var att den skulle vara användarvänlig och att den skulle ladda snabbt. Andra krav var att det skulle gå att mata in några reklambilder på första sidan, gärna animerade. Sidan skulle vara fullständigt tvåspråkig, och en användarmanual skulle skapas.
Som ett resultat av detta arbete skapades webbplatsen utifrån de önskemål som kunden hade. Största delen av kundens krav och önskemål kunde uppfyllas, och resultatet blev lyckat. Arbetsprocessen beskrivs närmare i detta examensarbete.
The goal with the new website is to add visibility for the company online, and thereby attract potential new customers.
The requirements for the website were that it should be user-friendly and have fast loading times. Other requirements were that it should be possible to add advertisements for products on the first page, preferably animated. The website must be multilingual, and a user manual should be made.
As a result, the website was created based on the requirements that the customer presented. Most of the requirements were met and the outcome was successful. The working process will be described more closely in this thesis.