dc.contributor.author | Vuorenmaa, Satu | |
dc.date.accessioned | 2014-05-21T09:26:06Z | |
dc.date.available | 2014-05-21T09:26:06Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201405208870 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/76040 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia eläinten merkitystä VillaNutun nuorten hyvinvoinnille työntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, minkälaisia asioita nuoret oppivat eläinavusteisen toiminnan johdosta ja miten työntekijät haluaisivat kehittää eläinavusteista toimintaa VillaNutussa.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta rakentui murrosiän kehitysvaiheista, hyvinvoinnista, eläimistä hyvinvoinnin tukena ja eläinavusteisesta toiminnasta. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostilla VillaNuttuun ja kyselyyn vastasi 8 VillaNutun työntekijää. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan VillaNutun nuoret kokevat eläinten hoitamisen mielekkäänä arjen askareena. Nuoret saavat eläimistä turvaa ja lohduttajan silloin, kun eivät sitä aikuiselta uskalla hakea. Nuoret oppivat eläimiltä vastuun ottamista, elämän luonnollista kiertokulkua, peilaamaan omia tunteitaan ja sietämään epämiellyttäviä tehtäviä. Eläimet aktivoivat nuoria lenkkeilemään ja toimivat sosiaalisten tilanteiden helpottajina. Suurin merkitys eläimillä on nuorten psyykkiselle hyvinvoinnille, niiden läsnäolo rauhoittaa nuorten käyttäytymistä. Tulosten mukaan eläimiä tulisi hyödyntää aktiivisemmin nuorten kuntoutuksessa ja harkita eläinterapian käyttöönottoa. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of the study was to study the importance of animals for the welfare of the adolescents in VillaNuttu from the employees’ point of view. The goal was to gather information about the things that adolescents learn during animal assisted activities and how the personnel would like to develop the animal assisted activities at VillaNuttu.
In the theoretical base of this study the focus was on the stages of an adolescent’s development and well-being, animals supporting the well-being of adolescents and animal assisted activities. The study was A qualitative study, which was carried out with a questionnaire involving open questions. The questionnaires were sent to the personnel of VillaNuttu by email and altogether eight replies were received. The Answers were analysed using content analysis.
According to the results the adolescents of VillaNuttu experienced taking care of the animals as a pleasant activity. The adolescents experienced that animals provided safety and comfort to them in situations when they had no courage to ask for it from adults. The adolescents also learn taking responsibility, facing the different stages of life, reflecting their emotions and tolerating uncomfortable situations. The animals activate adolescents to exercise and ease the situations in everyday life.
According the results the animals play a particularly important in the psychological well-being of the adolescents, and their presence calms an adolescent’s behavior. The results indicate that the animals could be used more to rehabilitate the adolescents and the possibilities of using animal therapy should be considered. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu) | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Eläinten merkitys VillaNutun nuorten hyvinvoinnille : Työntekijöiden näkökulma | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1923 | |
dc.organization | Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu) | |
dc.subject.ysa | eläinavusteinen terapia | fi |
dc.subject.ysa | nuoret | fi |
dc.subject.ysa | murrosikä | fi |
dc.subject.ysa | hyvinvointi | fi |
dc.subject.ysa | eläimet | fi |
dc.contributor.organization | Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu) | |
dc.subject.keyword | lastensuojelu | |
dc.subject.keyword | murrosikä | |
dc.subject.keyword | hyvinvointi | |
dc.subject.keyword | eläimet | |
dc.subject.keyword | sijaishuolto | |
dc.subject.specialization | Palveluohjaus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |