Henkilöstön käytön suunnittelu liikennemyymälöissä
Halonen, Tiina (2014)
Halonen, Tiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076421
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tehokkaan henkilöstönkäytön haasteet kaupan alan toimeksiantajayrityksen yhdessä myymälätyypissä. Tutkimusongelmana oli, miten saadaan henkilöstöresurssit tuot-tavaan ja tehokkaaseen käyttöön ilman, että tarvitsee puuttua henkilöstön määrään sekä miten mahdolliset hyvät toimintatavat saadaan käyttöön kaikissa toimipaikoissa.
Tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus, joka suoritettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Lisäksi käytettiin kirjallista aineistoa, joka kerättiin toimeksiantajayrityksen tuloslaskelmista. Tutkimusvuosi oli 2013. Tutkimusvuonna toimeksiantajayrityksessä otettiin käyttöön yhtenäinen ja keskitetty vuosisuunnittelu sekä kaikille myymälätyypeille yhteinen tasoittumisjakso. Näillä haettiin toimintamalleja, joilla voitiin tarjota lisätyötunteja vakituiselle henkilöstölle. Samalla oli tarkoitus hakea toiminnan tehokkuutta siten, että työvoiman tarpeeseen pystytään etukäteissuunnittelulla reagoimaan ajoissa ja rekrytoidaan vain tarpeeseen.
Suurimmat henkilöstökuluihin vaikuttavat haasteet tutkimuksen mukaan ovat liikevaihdon muutosten lisäksi sairauspoissaolot, perehdyttäminen ja rekrytointi. Nämä lisäävät henkilöstökuluja, ja niiden aiheuttamien kustannusten etukäteissuunnittelu on vaikeaa. Pelkästään toimipaikoissa tapahtuvan toiminnan avulla ei ole mahdollista saada suuria kustannussäästöjä ja tehokkuutta henkilöstön käytössä, mikäli liikevaihto jatkaa laskuaan. Liikevaihdon saaminen kasvuun on ensiarvoisen tärkeää henkilöstökulujen hallinnassa ja henkilöstön tehokkaassa käytössä. Myös näiden myymälätyyppien rakenteita kannattaisi miettiä uusiksi toiminnan uudelleenjärjestelyä varten. Tutkimus ei antanut täysin vastausta tutkimusongelmaan, koska muuttuvia tekijöitä on niin paljon.
Tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus, joka suoritettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Lisäksi käytettiin kirjallista aineistoa, joka kerättiin toimeksiantajayrityksen tuloslaskelmista. Tutkimusvuosi oli 2013. Tutkimusvuonna toimeksiantajayrityksessä otettiin käyttöön yhtenäinen ja keskitetty vuosisuunnittelu sekä kaikille myymälätyypeille yhteinen tasoittumisjakso. Näillä haettiin toimintamalleja, joilla voitiin tarjota lisätyötunteja vakituiselle henkilöstölle. Samalla oli tarkoitus hakea toiminnan tehokkuutta siten, että työvoiman tarpeeseen pystytään etukäteissuunnittelulla reagoimaan ajoissa ja rekrytoidaan vain tarpeeseen.
Suurimmat henkilöstökuluihin vaikuttavat haasteet tutkimuksen mukaan ovat liikevaihdon muutosten lisäksi sairauspoissaolot, perehdyttäminen ja rekrytointi. Nämä lisäävät henkilöstökuluja, ja niiden aiheuttamien kustannusten etukäteissuunnittelu on vaikeaa. Pelkästään toimipaikoissa tapahtuvan toiminnan avulla ei ole mahdollista saada suuria kustannussäästöjä ja tehokkuutta henkilöstön käytössä, mikäli liikevaihto jatkaa laskuaan. Liikevaihdon saaminen kasvuun on ensiarvoisen tärkeää henkilöstökulujen hallinnassa ja henkilöstön tehokkaassa käytössä. Myös näiden myymälätyyppien rakenteita kannattaisi miettiä uusiksi toiminnan uudelleenjärjestelyä varten. Tutkimus ei antanut täysin vastausta tutkimusongelmaan, koska muuttuvia tekijöitä on niin paljon.