Ergoterapeutiska åtgärder i förskola och grundskola : en forskningsöversikt
Stubbe, Anette; Byrkjeland, Annika (2014)
Stubbe, Anette
Byrkjeland, Annika
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208892
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tutkimusta toimintaterapeuttisista interventioista erityistuen tarpeessa oleville oppilaille esi- ja peruskoulussa. Menetelmänä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Artikkeleiden analysoinnissa edettiin sisältöanalyysin kautta. Kysymyksensasettelu oli: Mitä aktiviteettiin keskittyviä interventioita on tutkittu? Mitä ympäristötekijöihin keskittyviä interventioita on tutkittu? Mitä henkilötekijöihin keskittyviä interventioita on tutkittu? Teoreettisena viitekehyksenä oli käytössä Person-Environment-Occupation-Performance Model (PEOP). PEOP on asiakaskeskeinen malli, joka keskittyy yksilöön ja sen ympäristön vuorovaikutuksen vaikutuksiin tämän suorituksissa ja osallisuudessa. Tiedonkeruun jälkeen 14 artikkelia analysoitiin, tematisoitiin ja sisällytettiin työhön. Teemat olivat toiminta, ympäristö ja yksilö. Tutkimuksissa tuli esille, että toimintaterapeuttiset interventiot kouluympäristössä ovat edesauttaneet lapsen sosiaalista osallistumista ja toiminnallista suorittamista. Tutkimuksessa tuli tosin ilmi, että kaikilla lapsilla ei ole tasavertaista oikeutta saada toimintaterapiaa kouluympäristössä. Tämä johtaa siihen, että osa lapsista, jotka ovat avun tarpeessa, jäävät ilman terapiaa.