POLTTOMOOTTORIN KAASUNVAIHDON TEHOSTAMINEN : Imu- ja pakosarjan muutos Fin R2WD -luokan ralliautoon
Hakulinen, Janne (2014)
Hakulinen, Janne
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127422
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehostaa valmiiksi viritetyn polttomoottorin kaasunvaihtoa. Kohdeau-tona käytin omistamaani Renault Clio 2.0 Sport -kilpa-autoa. Opinnäytetyöni tarkoitus oli mitoittaa ralli-käyttöön parhaiten soveltuvat imu- ja pakosarja.
Aluksi kartoitin käytössä havaitut ongelmat, ja näiden tietojen pohjalta aloin suunnitella uusia kom-ponentteja moottoriin. Moottorin kaasunvaihtoa tehostin vaihtamalla moottoriin suunnitellut imu- ja pakosarjat. Muita moottorin toimintaan vaikuttavia mekaanisia osia ei muutettu.
Kohdeautoon parhaiten soveltuvaa imusarjan sekundääriputken mittaa kokeiltiin dynamometrimittauk-sin. Käytännön kokeilla saavutetut lopputulokset vaativat useita muutoksia imusarjaan, mutta kaikki työ osoittautui lopulta vaivan arvoiseksi. Lopputuloksena saavutettiin koko kierrosalueella noin 15Nm väännön nousu ja ongelmallinen alavääntö kasvoi lähes 30 Nm.
Aluksi kartoitin käytössä havaitut ongelmat, ja näiden tietojen pohjalta aloin suunnitella uusia kom-ponentteja moottoriin. Moottorin kaasunvaihtoa tehostin vaihtamalla moottoriin suunnitellut imu- ja pakosarjat. Muita moottorin toimintaan vaikuttavia mekaanisia osia ei muutettu.
Kohdeautoon parhaiten soveltuvaa imusarjan sekundääriputken mittaa kokeiltiin dynamometrimittauk-sin. Käytännön kokeilla saavutetut lopputulokset vaativat useita muutoksia imusarjaan, mutta kaikki työ osoittautui lopulta vaivan arvoiseksi. Lopputuloksena saavutettiin koko kierrosalueella noin 15Nm väännön nousu ja ongelmallinen alavääntö kasvoi lähes 30 Nm.