Siivoustyön kehittäminen : Case: päivittäistavarakauppa
Puhakainen, Jenni (2014)
Puhakainen, Jenni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147892
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli SOL Palvelut Oy:n palveluvastaavien työskentelyä havainnoimalla löytää seikkoja, joita kehittämällä siivouspalvelun laatua pystyttäisiin parantamaan. Tarkoitus oli myös esittää kehittämisehdotukset seikkoihin, jotka hankaloittavat työn tekoa.
Kehitystyön kohde oli kaupunki K:ssa toimiva hypermarket X ja kohderyhmä samassa kaupungissa työskentelevät palveluvastaavat. Kehittämistyön menetelminä käytettiin havainnointia sekä kyselyä ja opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui Yrjö Engeströmin toimintajärjestelmän mallista sekä ergonomiaan ja fyysiseen työkykyyn kytkeytyvistä aiheista.
Havainnoinnin tuloksista saatiin selville, että puhdistusvälineitä ja -menetelmiä sekä palveluohjeita täytyy kehittää, jotta siivouspalvelun laatua pystyttäisiin parantamaan hypermarket X:ssä. Palveluvastaaville pidettiin keskustelutilaisuus, jossa kerrottiin tehdyistä havainnoista ja toteutettiin ne kehittämisehdotukset, jotka oli sillä hetkellä mahdollista toteuttaa. Lisäksi saatiin selville, että palveluvastaavat tarvitsevat lisäperehdytystä ergonomisista työskentelytavoista ja heille järjestettiin ergonomiakoulutus. Kyselyn tuloksista saatiin selville, että palveluvastaavat tarvitsevat lisää informaatiota liikunnan tärkeydestä. Heille lähetettiin tiedote, jossa kerrottiin muun muassa liikuntasuosituksista.
Kehitystyön kohde oli kaupunki K:ssa toimiva hypermarket X ja kohderyhmä samassa kaupungissa työskentelevät palveluvastaavat. Kehittämistyön menetelminä käytettiin havainnointia sekä kyselyä ja opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui Yrjö Engeströmin toimintajärjestelmän mallista sekä ergonomiaan ja fyysiseen työkykyyn kytkeytyvistä aiheista.
Havainnoinnin tuloksista saatiin selville, että puhdistusvälineitä ja -menetelmiä sekä palveluohjeita täytyy kehittää, jotta siivouspalvelun laatua pystyttäisiin parantamaan hypermarket X:ssä. Palveluvastaaville pidettiin keskustelutilaisuus, jossa kerrottiin tehdyistä havainnoista ja toteutettiin ne kehittämisehdotukset, jotka oli sillä hetkellä mahdollista toteuttaa. Lisäksi saatiin selville, että palveluvastaavat tarvitsevat lisäperehdytystä ergonomisista työskentelytavoista ja heille järjestettiin ergonomiakoulutus. Kyselyn tuloksista saatiin selville, että palveluvastaavat tarvitsevat lisää informaatiota liikunnan tärkeydestä. Heille lähetettiin tiedote, jossa kerrottiin muun muassa liikuntasuosituksista.