Gerillamarknadsföring : För rekrytering av studenter
Miller, Carola (2014)
Miller, Carola
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208781
Tiivistelmä
En låg marknadsföringsbudget är ett faktum i dagens läge då det råder en hög konkurrens inom högskolemarknaden. Eftersom de flesta marknadsföringsmetoder kräver en stor budget så har mindre företag inte alltid möjlighet till en tillräckligt synlig marknadsföring. Gerillamarknadsföring erbjuder en synlig marknadsföring med en låg budget, det enda som krävs är en stor insats och kreativitet. Syftet med arbetet är att få bachelor studenter rekryterat till yrkeshögskolan Arcada samt att utreda effekten med en gerillamarknadsföringskampanj. Men även att utreda ifall gerillamarknadsföring är något som passar min uppdragsgivare i rekryteringssyfte samt inriktning på målgrupp. Undersökningen har avgränsats genom att endast undersöka ett svenskt gymnasium inom huvudstadsregionen även om Arcadas målgruppsmarknad befinner sig inom ett bredare område. Undersökningen kommer enbart att fokusera sig på de svenska och internationella bachelorstudernaden och lämnar såväl masterutbildningarna utanför. För att förverkliga syftet har jag studerat teori om gerillamarknadsföring samt gjort en undersökning för den definierade målgruppen. Undersökningen har visat målgruppens åsikter och attityder gällande gerillamarknadsföring och hur denna passar in på yrkeshögskolan Arcada. Resultaten visade sig vara positiva och kunde eventuellt användas av uppdragsgivaren. Med hjälp av teorin samt undersökningen lyckades jag få en heltäckande uppfattning om vad gerillamarknadsföring handlar om, hur en sådan kampanj byggs upp samt hur denna typ av marknadsföring passar in på min uppdragsgivare Arcada. A low cost marketing budget is a fact in today’s world when a high concurrence in the college markets occurs. Because the majority marketing campaigns require a high budget means that the small companies doesn't have the same visibility in their marketing campaigns. Guerilla marketing makes it possible to a visible marketing with a small budget; the only thing needed is creativity and time. The purpose with this examination is to get student recruitments to Arcada and to see the possibilities with a guerilla campaign. But also to investigate this type of marketing suits my constituent in purpose of recruitment. This examination has been differentiated to only investigate one Swedish high school in the Helsinki region instead of going to other markets where Arcada has it target groups. This examination will only focus on the Swedish and international bachelor students. I've studied guerilla marketing theory and made an investigation of target group to realize the purpose. The investigation showed the target groups views of guerilla marketing and how it suited my constituent. The results turned out to be positive and could eventually be used by Arcada. I got a view of what guerilla marketing is all about, how to create a guerilla campaign and how this campaign suits Arcada based on the theory and investigation.