Turvakansio koulujen työkaluksi
Laulajainen, Eerik (2014)
Laulajainen, Eerik
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218997
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli valottaa erilaisten oppilaitosten turvallisuutta pohtineiden työryhmien suositusten ja osin määräysten mukaisen oppilaitoksen turvallisuuskansion laajuutta ja kansion kokoamisen ja jalkauttamisen sekä kouluttamisen vaikeutta ja koko ajatuksen hidasta etenemistä Tampereen toisen asteen koulutuksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli oppilaitosturvallisuuden edistäminen ja kehittäminen Tampereen toisen asteen koulutuksen kouluissa ja toimipisteissä Turvakansion avulla. Lisäksi tavoitteena on turvallisuusvastuun selkeyttäminen koulujen ja toimipisteiden erikseen nimetylle turvallisuudesta vastaavalle henkilöstölle, koko muulle henkilöstölle ja oppilaitoksen opiskelijoille. Lyhyesti esitettynä työ- ja oppimisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden johtamisen hyvät käytännöt olisivat tulleet tutuksi.
Edelleen opinnäytetyön tavoitteena oli tärkeää saada koko koulun väki ymmärtämään oman vastuunsa turvallisuusasioissa sekä se, mistä, kuka ja miten johdetaan turvallisuutta. Siihen toimi apuna selkeästi ja johdonmukaisesti edeten koottu Turvakansio.
Oppilaitosturvallisuuteen liittyvää dokumentaatiota on olemassa paljon, osa toimii yleisohjeena, osa ohjeista ja dokumenteista vaatii jatkuvaa päivitystä sekä osa koulu - ja toimipistekohtaista räätälöintiä. Sisällön tuottamiseen ei varsinaisesti tässä opinnäyte-työssä menty, sisältöä tuottavat monet oppilaitosten toimijat. Lähinnä tehtäväksi jäi sisällön merkityksen avaaminen laajemmin ja laajemmalle.
Opinnäytetyö tehtiin oppilaitosturvallisuustyön ja Turvakansion rakentamisen avuksi ilman varsinaista toimeksiantoa tai tilausta. Samalla totesin taas, että oppilaitosturvallisuuden kokonaisuus on erittäin laaja ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Turvakansion kokoaminen on pitkä prosessi ja koskaan se ei edes saa tulla valmiiksi, koska monet asiat muuttuvat ja muuttuneiden tietojen jatkuva päivitystyö on tärkeää, etenkin turvallisuusasioissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli oppilaitosturvallisuuden edistäminen ja kehittäminen Tampereen toisen asteen koulutuksen kouluissa ja toimipisteissä Turvakansion avulla. Lisäksi tavoitteena on turvallisuusvastuun selkeyttäminen koulujen ja toimipisteiden erikseen nimetylle turvallisuudesta vastaavalle henkilöstölle, koko muulle henkilöstölle ja oppilaitoksen opiskelijoille. Lyhyesti esitettynä työ- ja oppimisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden johtamisen hyvät käytännöt olisivat tulleet tutuksi.
Edelleen opinnäytetyön tavoitteena oli tärkeää saada koko koulun väki ymmärtämään oman vastuunsa turvallisuusasioissa sekä se, mistä, kuka ja miten johdetaan turvallisuutta. Siihen toimi apuna selkeästi ja johdonmukaisesti edeten koottu Turvakansio.
Oppilaitosturvallisuuteen liittyvää dokumentaatiota on olemassa paljon, osa toimii yleisohjeena, osa ohjeista ja dokumenteista vaatii jatkuvaa päivitystä sekä osa koulu - ja toimipistekohtaista räätälöintiä. Sisällön tuottamiseen ei varsinaisesti tässä opinnäyte-työssä menty, sisältöä tuottavat monet oppilaitosten toimijat. Lähinnä tehtäväksi jäi sisällön merkityksen avaaminen laajemmin ja laajemmalle.
Opinnäytetyö tehtiin oppilaitosturvallisuustyön ja Turvakansion rakentamisen avuksi ilman varsinaista toimeksiantoa tai tilausta. Samalla totesin taas, että oppilaitosturvallisuuden kokonaisuus on erittäin laaja ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Turvakansion kokoaminen on pitkä prosessi ja koskaan se ei edes saa tulla valmiiksi, koska monet asiat muuttuvat ja muuttuneiden tietojen jatkuva päivitystyö on tärkeää, etenkin turvallisuusasioissa.